Hoe de ziekte onstaat blijft onbekend. Steeds meer wordt aangenomen dat de ontstekingen en dus de letsels uitgelokt worden door reactie van auto-antistoffen met normale cellulaire en andere bestanddelen. Zowel genetische als omgevingsfactoren kunnen hierin een rol spelen.

Verscheidene genetische factoren zijn belangrijk. Het is onwaarschijnlijk dat al deze factoren overgeërfd worden. Daarom is lupus geen erfelijke ziekte, maar heeft men toch een grotere kans op lupus wanneer een eerstegraadsverwant(e) de ziekte heeft.

Als omgevingsfactor is de negatieve invloed van UV-stralen (zon) goed bekend. Mogelijk spelen ook virussen een rol bij het ontstaan van lupus. Dit is echter niet bewezen en lupus is zeker niet besmettelijk.

Hormonen spelen zeker ook een rol: vrouwelijke hormonen bevorderen lupus, terwijl mannelijke hormonen tegen lupus beschermen. Dit is een van de redenen waarom de anticonceptiepil te mijden is.

Hoe SLE te genezen is hangt af van hoe erg het is.
- De medicatie kan gaan van helemaal niets tot hoge dosissen cortisone of immuunsuppressiva.
- Antimalariamiddelen en niet-cortisone ontstekingsremmers worden regelmatig gebruikt.
Als algemeen principe geldt: snel en sterk genoeg behandelen indien nodig; zo voorzichtig mogelijk behandelen tijdens betere periodes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De oorzaak van SLE is onbekend, maar een virusinfectie of zonlicht kan de aanleiding zijn. Ook hormonen kunnen een rol spelen, aangezien veel meer vrouwen dan mannen de ziekte krijgen. SLE komt in sommige families veel voor en komt meer voor bij zwarte, Spaans-Amerikaanse, Aziatische en indiaanse vrouwen, wat op een mogelijke erfelijke factor wijst. SLE-achtige symptomen kunnen worden veroorzaakt door bepaalde medicijnen, zoals hydralazine en chloorpromazine.

Genezing van SLE is niet mogelijk; de behandeling is gericht op het verlichten van de symptomen en het vertragen van de ziekte.