Overlijden er veel mensen aan kanker of wordt er vaker voor gekozen om het leven voortijdig te stoppen?

Mensen met (terminale) Kanker komen vaak op een gegeven moment op bed te liggen. Veel pijn en een algemeen niet "lekker" gevoel horen hier ook bij.

Van de mensen met kanker uit mijn omgeving heb ik allemaal meegemaakt dat zij op een gegeven moment de keuze hebben gemaakt om te stoppen met leven.

Gaan er ook mensen echt dood aan de kanker? Of is op een gegeven moment de pijn zo hoog dat je er voor kiest om te stoppen met leven?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Ziekten
1.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Veel mensen mogen/willen niet zelf stoppen met hun leven vanwege hun geloof. Anderen hopen tot het einde op genezing of willen bijv toch zolang mogelijk bij hun jonge kinderen blijven of nog veel andere redenen. Een aantal jaar geleden was het echt een zeldzaamheid dat je om euthanasie vroeg.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tegenwoordig lijkt het meer regelmaat dan uitzondering.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, het is een andere tijd. Veel mensen geloven niet meer en kunnen het dus gewoon doen. Vroeger was dat onmogelijk en werd er alleen stiekem naar de morfine gegrepen (hoger en hoger zetten).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ook gelovige mensen uit mijn kennissenkring hebben voortijdig een eind aan hun leven gemaakt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, ook dat kan, maar ook dat was enkele decennia geleden echt ondenkbaar, gewoon omdat het niet aangeboden werd en omdat het niet mocht. Overigens denk ik niet dat ze aan de 'strenge gelovige kant' zitten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1 van hen was/is vrijgemaakt ;)

Het beste antwoord

Ik heb heel veel mensengekend die zijn overleden aan een vorm van kanker. Die zijn allemaal vanzelf overleden, vaak na heel veel lijden, zwakte, veel pijn, iemand die eindeloos de hik had, week achter elkaar, vreselijk!,roep maar. Mijn eigen moeder overleed aan leukemie en die ging na een week vanzelf dood. In mijn kennissenkring ken ik niemand die door euthanasie is overleden. Zelf hoop ik er wel gebruik van te kunnen ( mogen?) maken als ik heel erg ziek zou zijn of ontzettend veel pijn of benauwdheid zou moeten ondergaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb ook erg veel leed gezien en hoop net als jij zelf te kunnen/mogen bepalen wanneer ik eruit stap. +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is aan de politiek en helaas hebben we niet 100% zelfbeschikkingsrecht. Onder de trein springen vind ik erg voor de machinist, dus blijft de raag waarom we niet helemaal zelf kunnen beslissen. Het geklieg en geleuter van sommige Amerikaanse politici is te treurig voor woorden. Maar ze geloven dat ook dat Hansje Brinker helemaal in zijn uppie met zijn vinger in de dijk het land voor overstroming behoedde. Dus!

Andere antwoorden (3)

Er zijn ook mensen die gewoon overlijden. Vaak is de oorzaak dan indirect kanker. Bijvoorbeeld longkanker: er hoopt zich vocht op in de longen waardoor iemand uiteindelijk stikt. Dan is de doodsoorzaak verstikking, maar dus indirect het gevolg van kanker.
Ikzelf ken weinig/geen mensen die tijdens het hele proces zelf "uitstappen". Dus het gebeurt allebei.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Euthanasie wordt in Nederland echt niet zo makkelijk toegepast als weleens wordt gesuggereerd, sommige Amerikanen voorop. Kanker is een van de belangrijkste doodsoorzaken waar bijna altijd een kortere of langere lijdensweg aan voorafgaat. De duur van dat proces is afhankelijk van de snelheid waarmee vitale organen worden aangetast, zoals de longen, de lever en de nieren. Uiteindelijk is dat, niet alleen bij kanker, de doodsoorzaak; de uitval van die vitale organen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn moeder is een paar jaar terug aan kanker overleden. Aan het einde heeft ze wat meer morfine gekregen - dat heeft het eea wel versneld. Het was echter geen bewuste jeuze vooraf
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Toen mijn vader stervende was, weigerde de dokter hem morfine te geven. Hij zou er aan verslaafd kunnen raken. Een paar uur later was hij dood. Sommige dokters beschikken letterlijk over andermans leven. En pijn.