Wanneer werden de gevolgen bekend van drugs en van roken?

Ik ben bezig met een PO over drugs en hierbij moet ik de vergelijkende invalshoek gebruiken. Bij deze invalshoek moet je iets vertellen over individu of groep en plaats en tijd. Bij tijd moet je dus vergelijken van vroeger en nu. Hierbij is het natuurlijk handig om te vertellen dat ze vroeger de gevolgen niet kenden, echter in welke tijd wisten ze de gevolgen van drugs en roken nog niet?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Ziekten
2.4K
Antoni
11 jaar geleden
Heb je voor meer informatie al gekeken op de site van het Trimbos Instituut? Je kan daar ook meer informatie opvragen. http://www.trimbos.nl/

Antwoorden (1)

Wat het roken betreft, wist men al in de jaren '50 van de vorige eeuw dat het slecht was en relatie had met longkanker. Maar aanwijzingen daarvoor waren er al in 1939. Zie onderstaand artikel:

"MENSEN | Relatie roken en longkanker al eerder gelegd in nazi-Duitsland
redactie wetenschap − 23/06/04, 00:00
Sir Richard Doll (1912) is de man die de sigaret definitief een slecht imago heeft bezorgd. De kiem van zijn 'campagne' tegen het roken lag in 1951, toen de Britse arts 700 patiënten met longkanker ondervroeg. Daarbij stuitte hij op een opmerkelijk hoog percentage rokers. Doll, aanvankelijk zelf een roker, zag in de sigaret al snel de grote boosdoener; toen zijn onderzoek halverwege was, besloot hij er nooit meer een aan te raken. .

.
Om ook de rest van de wereld te overtuigen, moest Doll echter met iets beters komen. Reden waarom hij een grootschalig onderzoek opzette onder al zijn mannelijke Britse collega's: twee van de drie, 34439 in totaal, deden mee..

Toen dit megaonderzoek krap drie jaar op weg was, kon Doll zijn eerste bevindingen al melden. De sigaret bleek inderdaad sterk gelieerd aan longkanker. Dat kwam voor velen als een schok, want de sigaret gold destijds als een onschuldig genotmiddel. Bovendien waren de implicaties enorm, want sinds het begin van de twintigste eeuw rookten bijna alle mannen..

Aanvankelijk werd Doll nauwelijks geloofd. Weliswaar viel niet te ontkennen dat steeds meer mannen longkanker kregen, maar dat lag vast aan de stinkende teer die op de wegen werd gesmeerd..

Toen de bewijslast tegen de sigaret echter bleef groeien, kon niemand er meer omheen. Doll, die in het begin zelden serieus werd genomen, viel nu herhaaldelijk in de prijzen. In 1971 besloot de Britse koningin hem zelfs te ridderen..

Hoewel Doll als eerste in een groot bevolkingsonderzoek aannemelijk heeft gemaakt dat roken en longkanker met elkaar samenhangen, is hij niet zelf op dit idee gekomen. Deze eer valt te beurt aan medici uit nazi-Duitsland. Die schreven al in 1939 over het kankerverwekkende effect van sigarettenrook. Hun artikel vond destijds nauwelijks weerklank. Duitse propaganda, meenden de geallieerden. Hitler stond immers te boek als fervent niet-roker, die veel onderzoek naar de risico's ervan financierde. Deze voorgeschiedenis doet evenwel niets af aan het werk van de 91-jarige Doll, die overweegt om volgend jaar met pensioen te gaan..."

.
11 jaar geleden
Antoni
11 jaar geleden
Van dat pensioen is het eigenlijk nooit gekomen... Andere interessante informatie over Richard Doll op: http://nl.wikipedia.org/wiki/Richard_Doll ...en natuurlijk een duimpje omhoog voor je antwoord!