Kan lymfeklierkanker ondekt worden via een algemeen bloedonderzoek?

Op sommige sites lees ik van wel en op sommige van niet.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Ziekten
7.6K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bij mij zijn er röntgenfoto's gemaakt.
Ik had heel pijnlijke en opgezeten lymfeklieren en ik was ook vaak misselijk en had nog meer klachten.
Gelukkig was het iets anders,wat met antibiotica te genezen was.
Maar de arts dacht zelf dus eerst dat het ernstig was.
Maar zo zien ze dat dus,niet via een bloedonderzoek.

Het beste antwoord

kan alleen vastgesteld worden door een weefselbiopsie, waarbij onder verdoving een stukje weefsel van een lymfeklier uit één van de vergrote lymfeklieren wordt weggenomen voor nader onderzoek in het laboratorium. Microscopisch onderzoek moet uitsluitsel geven of er sprake is van lymfeklierkanker en zo ja, van welke vorm er sprake is. Dit is van belang voor de in te zetten behandeling.

Na het stellen van de diagnose zal verder onderzoek verricht moeten worden om te bepalen waar de tumoren zijn gesitueerd en hoe ver de ziekte zich heeft uitgebreid. Dit gebeurt door:

een röntgenfoto van de borstholte;
een CT-scan van de borstholte en longen;
een echografie en/of CT-scan van de buik;
bloed- en soms beenmerg onderzoek;
vaak ook een radioactieve scan om de verspreiding van het lymfoom nog beter in kaart te kunnen brengen.

Door dit onderzoek kan de stadiering van de ziekte worden bepaald, hetgeen van belang is voor de behandelingskeuze.

In het bloed kan het wel gebeuren dat dit zichtbaar is omdat afbraak en rijping van lymfocyten (witte bloedlichaampjes) in het bloed zitten maar dit wil nog niet zeggen dat je het hebt daarom is ene weefselbiopsie echt nodig deze ziekte vast te stellen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Het hangt er vanaf waar er bij dit onderzoek naar wordt gezocht. Bij kanker, elk soort kanker maar ook andere ziektes, worden antistoffen in het bloed aangemaakt waaruit blijkt dat deze ziekte aanwezig is.
Zelf heb ik zaadbalkanker gehad en ben ik na deze tijd 5 jaar lang onder controle geweest. Na 4 jaar heb ik gevraagd of ze controleerden op elk soort kanker, dit was niet het geval. Het bloed bestaat uit zoveel elementen dat men niet alle ziektes kunnen nagaan.
Als het algemeen onderzoek ook op lymfeklierkanker controleert dan wordt het ontdekt maar de kans dat ze dit doen is klein!
Vraag na waarop wordt onderzocht!
Lymfeklierkanker uit zich vaak door het opzwellen van deze klieren, als je het niet vertrouwt ga dan na de huisarts, deze verwijst je verder naar een specialist.