Hemiplegie : Wat is het,is het erfelijk en kan men het door geven, kan je er van sterven?

Kan je er iets aan doen eventueel? en kan het verergeren?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Ziekten
1.3K

Antwoorden (1)

Bij hemiplegie is sprake van verlamming van een kant van het lichaam. Bij hemiplegie is een deel van de hersenen beschadigd, waardoor een been, voet, arm en/of hand verlamd raakt. Bij de meeste mensen met hemiplegie wordt de oorzaak gevonden.

De schade aan de hersenen kan bijvoorbeeld gebeuren als er iets mis gaat tijdens de zwangerschap of bij de bevalling. Maar hemiplegie kan ook later in het leven ontstaan. Oorzaken zijn dan bijvoorbeeld een hersenbloeding of hersenvliesontsteking. Het kan ook het gevolg zijn van een ongeluk.

Meestal is hemiplegie niet erfelijk. Maar een enkele keer zou erfelijke aanleg wel een rol spelen bij het ontstaan.

Hemiplegie is niet te genezen. De behandeling richt zich op de vermindering van de klachten. Begeleiding door een team van hulpverleners kan van belang zijn, bijvoorbeeld door een fysiotherapeut en logopedist.