Gaat een 'kleine' maagbloeding vanzelf over?

Hoe doet je lichaam dit?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Ziekten
3.8K

Antwoorden (1)

Nee, voor een maagbloeding moet je echt naar je huisarts / naar de spoedeisende hulp toe.

Toegevoegd na 8 minuten:
Waar het om gaat is dat je een maagbloeding die je opmerkt onmiddellijk moet laten behandelen.
Een veel kleinere blijft onopgemerkt en daar doe je dus ook niets aan...

In de bron staat dat bij een kleine versie het bloed verteert en vervolgens met de ontlasting uitgescheiden wordt. Als dit langdurig het geval is, zal je een ijzergebrek krijgen.

Uit de bron:
Een maagbloeding is een gebeurtenis waarbij iemand bloed verliest vanuit de maag naar het darmkanaal toe. Bij kleine hoeveelheden bloed blijft dit meestal onopgemerkt; het bloed verteert en wordt met de ontlasting uitgescheiden, die er hoogstens iets donkerder van wordt. Houdt een dergelijk ongemerkt klein bloedverlies lang aan, dan treedt er zoveel verlies van ijzer op dat zich op de duur een ijzergebrek zal
ontwikkelen.
Bij grotere hoeveelheden ontstaat er een zwarte of roodachtige, kleverige, teerachtige ontlasting met een kenmerkende geur = melena. Bij zeer grote bloedingen ontstaan er shockverschijnselen en is het
noodzakelijk om onmiddellijk een arts te raadplegen.
Het kan ook zijn dat het bloed wordt uitgebraakt, dit is een medisch spoedgeval en de patiënt moet zo snel mogelijk naar een ziekenhuis. Bij een maagbloeding treedt niet altijd pijn op.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt voor je uitgebreide reactie. Mijn huisarts denkt dat ik een maagbloeding heb. Heb maagzuurremmers gekregen en ontlasting in moeten leveren/bloed prikken. Maandag krijg ik de uitslag hiervan. Ik spuug geen bloed, heb maag/darmklachten en zwarte ontlasting. Omdat ik nu dus nog op de uitslag moet wachten vraag ik me af of het vanzelf over zal gaan. Ik ben er goed ziek van en wil weer beter worden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat is zeker geen pretje, beterschap!