Leven andere coronavirussen al in de mens?

Het menselijk coronavirus NL63 of HCoV-NL63 uit 2004 had (zoals ik het begrijp) nog geen eiwit spikes zoals het nieuwe coronavirus uit december 2019, SARS-CoV-2 dat de complexe ziekte Covid-19 veroorzaakt.

De NL uit het coronavirus van 2004 staat voor Nederland, waar het werd ontdekt bij een meisje van 7 dat met bronchiolis verschijnselen was opgenomen.

Leeft HCov-NL63 nu nog altijd voort in de wereldbevolking?

4 jaar geleden
in: Ziekten
1.8K

Antwoorden (1)

Ja. HCoV-NL63 komt vooral voor bij jonge kinderen, ouderen en patiënten met acute aandoeningen van de luchtwegen.
HCoV-NL63 is waarschijnlijk ondergedetecteerd vanwege zijn rol in veel milde tot matige luchtweginfecties en comorbiditeit met andere ziekten.
SimonV