Kan de ziekte van crohn op latere leeftijd pas ontdekt worden?

Ik ben achttien jaar en Ik herken me vaak in de symptomen van de ziekte van crohn, Ik heb ook periodes heel veel last van darmen en maag die lang aanslepen enzovoort.
Ik heb ondertussen wel al in 3 jaar tijd 2 gastroscopies laten gebeuren waar niets uit voort kwam. Ik heb nog nooit een inwendig darmonderzoek ondergaan.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Ziekten
2.2K
Sonaya
10 jaar geleden
Ja. Ik ben nu 40 en 6 jaar geleden werd de diagnose Crohn gesteld. Nooit eerder last van mijn darmen of wat dan ook gehad. Crohn is erfelijk maar niemand in onze familie heeft het, alleen ik. Nu heb ik voor de rest van mijn leven medicijnen: injecties Methotrexaat (MTX). Als ik jou was zou ik aandringen op een darmonderzoek! Ik heb er eerst een half jaar mee rondgelopen zonder er wat aan te doen. Kreeg steeds vaker diarree en op een gegeven moment was ik zó ziek dat ik niet meer in de gaten had hoé ziek ik was! Toen met spoed darmonderzoek en 2 weken ziekenhuis met de hoogste dosering prednison. Het was kantje boord zeiden ze, ik had niet langer moeten wachten. Dus....vraag een verwijzing naar een darmarts! Sterkte.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat kan zeker! Bij mij is het op mijn 10e ontdekt en dat was al erg vroeg. Maar het kan op elke leeftijd.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bij crohn is met voeding veel te verbeteren.
Met als grootste voordeel geen bijwerkingen en aangezien je nog jong bent heb je grote kans dat je veel verbetering zal zien.
tinus1969
10 jaar geleden
Wees overtigens voorzichtig met het 'zelfstellen' van dit soort diagnoses. Er zijn veel darmafwijkingen die bij dit soort klachten passen (Crohn, colitis ulcerosa, IBS,coleliakie, fructose/lactose malabsorptie, etc etc).

Antwoorden (1)

Ziekte van Crohn en Colitus Ulcerosa openbaart zich over het algemeen tussen het 20ste en 30ste levensjaar. Dus ja, het kan heel goed. In die zin is het zelfs nog vroeg.

Ik zou bij de MDL arts aandringen op een endoscopie om de darmen eens goed te laten bekijken. Dat levert misschien niet altijd een gewenst antwoord op maar kan wel een richting geven hoe nu verder.