Ja, de ziekte van Graves kan blindheid veroorzaken.

Mogelijke blindheid door hoge druk in de oogkas

Bij de ziekte van Graves zwellen de oogspiertjes en
het vet in de oogkassen, dat de inhoud van de oogkas naar buiten drukt. Dit is gevaarlijk, omdat door de stijgende druk in de oogkassen de oogzenuwen beklemd kunnen raken. Als de oogleden heel stevig zijn, valt de uitpuiling van de ogen wel mee. De druk op de oogzenuw is hierdoor echter groter. Dit kan blindheid veroorzaken.
11 jaar geleden
Indien er niet operatief wordt ingegrepen bij de oogklachten als gevolg van de ziekte van Graves, dan is het inderdaad mogelijk dat uiteindelijk blindheid optreedt.
Amadea
11 jaar geleden
Er hoeft niet altijd operatief ingegrepen te worden, hangt van druk, zwelling, etc. af. En vaker doet men dat liever in een periode dat Graves niet (meer) actief is.

Het is aan een deskundig oogarts om te beoordelen of een decompensatie operatie (verlichten van de druk) nodig is om de oogzenuw te beschermen of stand van het oog te corrigeren. De druk op de zenuw kan tot beschadiging en in het ultieme geval tot blindheid leiden.

Het Oogziekenhuis in Rotterdam is goed bekend met 'Graves ogen'. De arts in de eerste link doet er onderzoek naar.

Er is een mogelijkheid om vragen te stellen online, zie tweede link. Staat deze vraag er niet bij. Stel een nieuwe vraag (deze dus).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Naast het verschijnsel van de te snel werkende schildklier krijgt ongeveer 20% van de patiënten oogklachten. Dit wordt de oogziekte van Graves genoemd, de medische term ervoor luidt: 'Graves Ophthalmopathie'of 'Orbitopathie'. Vermoedelijk zijn antistoffen hier eveneens de oorzaak van alhoewel Graves-gerelateerde oogklachten ook kunnen ontstaan zònder dat er antistoffen of afwijkende schildklierhormoon- waarden worden gevonden in het bloed.

De oogklachten kunnen varieren van licht tot maligne (ernstig). In enkele gevallen kunnen de ogen gaan uitpuilen waaraan de oogziekte overigens de bekendheid ontleent

Ernstiger verschijnselen kunnen optreden in een later stadium: de druk in de oogkas neemt toe, hetgeen men ervaart als een drukkend, pijnlijk gevoel op, achter en aan de zijkanten van de ogen, soms voelt men die pijn in het hele hoofd. Door de ontstoken oogspieren en de uitpuiling van de oogbol worden de bewegingsmogelijkheden van het oog beperkt, hetgeen leidt tot pijn bij het omhoog kijken en/of tot dubbelzien. Soms treedt dit eerst op bij vermoeidheid (b.v. ondertiteling TV), later in bepaalde blikrichtingen (b.v. opzij kijken is lastig in het verkeer en bij sport). Soms kan men niet meer lezen of deelnemen aan het verkeer.

Bij ongeveer 5% van de patiënten met de oogziekte ontstaat maligne Graves' Orbitopathie. De ernstige ontsteking met sterk verdikte oogspieren knelt de oogzenuw af. De toegenomen druk op de oogzenuw en de uitrekking van de oogzenuw kan zich uiten door vagere waarneming en minder intens kleuren waarnemen. Hierdoor kan er in korte tijd een sterk verminderd gezichtsvermogen ontstaan.