waarom zijn middelen als Dettol en Lysol wettelijk niet meer toegestaan van oppervlakken?

Toegevoegd na 2 minuten:
voor het desinfecteren van oppervlakken

Toegevoegd na 1 uur:
en waarom is alcohol (voor kleine oppervlakken) en een chloortablet (voor grote oppervlakken) in kindercentra wel toegestaan?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Ziekten
29.1K

Antwoorden (1)

1. Het is schadelijk voor kinderen om ze niet bloot te stellen aan bacteriën.
Een paar bacteriën op je handen is juist goed. Er zijn steeds meer aanwijzingen dat blootstelling aan bacteriën kinderen helpt hun afweersysteem op te bouwen en op latere leeftijd beschermt tegen ziekten en allergieën.
Triclosan is de werkzame stof in onder andere Dettol. Anti-biotica zoals Triclosan maken geen onderscheid tussen goede en slechte bacteriën. Ze worden allemaal weg gewassen. Nuttige bacteriën zorgen voor een eerste afweer tegen ziektekiemen en alarmeren het immuunsysteem.

2. Het gebruik van Triclosan selecteert resistente bacteriën.
Door middelen als Triclosan te gebruiken blijven steeds meer bacteriën over die niet doodgaan van de werkzame stof. Als het echt nodig is, bijvoorbeeld om te voorkomen dat een wond infecteert, dan werkt de stof niet meer. Er zijn al e.coli-bacteriën gesignaleerd die bestand zijn tegen Triclosan.

Toegevoegd na 8 minuten:
Volgens mij mag Dettol alleen niet in crèches in België gebruikt worden, wel in Nederland.
Het is verboden in Minnesota (Verenigde Staten).

Toegevoegd na 1 uur:
Alcohol en chloor werken snel, zijn vluchtig en laten geen toxisch residu achter.

Toegevoegd na 3 uur:
Alcohol en chloor zijn wel toegestaan, maar je moet ze niet gebruiken voor een routinematige desinfectie van vloeren en speelgoed, als een soort reinigingsmiddel.
Alleen oppervlakten met bloed of diarree kun je hiermee desinfecteren.
SimonV
9 jaar geleden
Reddie
9 jaar geleden
Plus. Je kweekt resistente bacteriën, net als met antibiotica.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
In Nederland is Dettol in de kinderopvang wettelijk niet toegestaan om te desinfecteren. Ik begrijp uit het antwoord dat dit is omdat het een toxisch residu achterlaat.
nounka
9 jaar geleden
Ik weet zelfs van vroeger dat men een scheutje detol in het water van eenden deed om ze van een parasiet te verlossen. Gelukkig zijn daar nu echte medecijnen voor. Maar voor mensen...
In sommige gevallen worden wondes toch afgespoeld/ontsmet met detol. En dat mag zo zegt internet me net,... is dat dan ook niet gevaarlijk?
SimonV
9 jaar geleden
Dagelijks Dettol gebruiken als een soort reinigingsmiddel is niet toegestaan om bovengenoemde redenen 1 en 2.
Voor oppervlakten met bloed, diarree e.d. kun je beter alcohol of chloor gebruiken. Die doden virussen beter en sneller dan Dettol. http://www.consumentenpagina.be/article/2007/11/ontsmetten-met-dettol-niet-echt-nodig Verdunde dettol gebruiken voor wonden kan geen kwaad. Al wordt niet voor niets meestal alcohol gebruikt.