Kan je soa's krijgen van een mug?

Is het mogelijk dat je een soa kan krijgen van een muggen beet?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Ziekten
5.8K
Amadea
11 jaar geleden
Zie http://www.goeievraag.nl/vraag/overig/muggen-aids.9822 , http://www.goeievraag.nl/vraag/persoon-gezondheid/gezondheid/muggen-wel-malaria-overbrengen-aids.35832 , en http://www.goeievraag.be/vraag/persoon-gezondheid/gezondheid/stel-mug-prikt-aidsvirus-mug.66391 . Waarbij hetzelfde niet alleen voor aids maar ook voor andere soa's geldt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
al zou je hem opeten dan nog steeds niet.

Het beste antwoord

Nee, dat komt omdat de ziektes die door muggen worden overgedragen van de darm van de mug weer de speekselklieren moeten bereiken. Deze ziektes zijn daarin gespecialiseerd. Voor geslachtsziektes is direct contact het mechanisme en is de specialisatie een andere richting uitgegaan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Soa's zijn sexueel overdraagbare aandoeningen (tussen mensen).

Dus nee.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit antwoord is nogal kort door de bocht, je kunt door een bloedtransfusie of enige andere vorm van bloeduitwisseling wel degelijk Soa's overnemen. Hoewel het in het geval van een mug onwaarschijnlijk is omdat een mug bloedopzuigt en niet inspuit.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mee eens.
En ja een mug zuigt je bloed op, ook mee eens, maar die muggensteek kan je toch geen soa bezorgen ?
Nee. Je zou er (een hele kleine kans) wel aids aan kunnen overhouden. Want soa's zij geslachtsziekten
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kunt geen aids via een muggenbeet krijgen.
(geen min van mij)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is een veelvoorkomend misverstand. Maar van muggen kun je geen AIDS krijgen. Muggen injecteren je met speeksel (om je bloed te verdunnen, als reactie daarop krijg je die jeukende bulten) en niet met bloed dat ze gedronken hebben (bloed dat HIV zou kunnen bevatten). Ook kan het HIV-virus zich niet vermeerderen in muggen. Het HIV-virus gaat dus ook nog eens snel dood in een mug als het er al in zit. Dis nee... geen besmettingsgevaar van HIV/AIDS via muggen. Andere soa's kun je ook niet van muggen krijgen. Zoals de naam al zegt zijn soa's sexueel overdraag bare ziekten. En en mug prikt je en niet... nou ja... je weet wel ;) Wel kan in muggenspeeksel of op een mug bacterieen en virussen zitten. Daar komt malaria en geelkoorts vandaan, en van die vervelende ontstoken muggebulten. Maar dat zijn geen soa's.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Van mij wel een min. Zoek dingen even na voor je ze hier neerzet.
Enne...bij mijn weten is aids ook een SOA. http://nl.wikipedia.org/wiki/Seksueel_overdraagbare_aandoening#Een_lijst_met_soa.27s