Gek vraagje over muggen

Stel je voor, een mug is eerst bij de buurman geweest en heeft die gestoken. Vervolgens komt hij bij mijn huis naar binnen vliegen en steekt mij. Kan ik dan ziektes van de buurman krijgen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Ziekten
2.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Helemaal mee eens! Eerst fact checken voordat je iets zo stellig verteld!

Het beste antwoord

Het is helemaal geen gekke vraag, eigenlijk wel een hele goede. Volgens mij is het als volgt:

Muggen brengen wel ziektes over zoals malaria, maar dat komt omdat ze er dan zelf mee besmet zijn.

Aids ed wordt volgens mij niet overgebracht (zie ook de link) omdat de mug geen bloed van de buurman in jou injecteert, hij zuigt alleen bloed op, hij injecteert speeksel (dat veroorzaakt die jeuk)
Je kan niet besmet worden met HIV door een muggensteek of insectenbeet.

zie hieronder een stuk tekst uit de link
(gegapt uit een andere vraagbaak site)

Er zijn hiervoor biologische en epidemiologische (voorkomen van de ziekte) argumenten:

1. Een mug of ander insect kan niet besmet worden door HIV, in tegenstelling tot andere kiemen die wel via muggen verspreiden (malaria, West-nijl virus, Dengue,...) waarbij de kiem vermenigvuldigt en/of "rijpt" in de mug.

2. Een mug injecteert geen bloed, wel speeksel, bij het prikken. Opgezogen bloed gaat dus niet over naar een andere persoon.

3. Bloed dat aan monddelen van de mug hangt is slechts heel beperkt in hoeveelheid. Er zal maar heel weinig virus inzitten, en blijft maar kort infectieus. Men weet dat een mug na prikken even verpoost om te verteren en niet van de ene succesvolle prik naar de andere springt/vliegt. Droog bloed is niet meer infectieus.

Naast deze biologische argumenten is er het sterke epidemiologische: zelfs in streken met veel muggen en HIV besmetten ziet men geen verspreiding die niet verklaard wordt door de gekende overdrachtsvormen: deze zijn onveilig seksueel contact, contact met vers bloed via wonden of naalden, en bij geboorte/borstvoeding.

Deze vraag werd beantwoord door:
Prof. dr. Bruno Verhasselt
Docent
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt allemaal voor de antwoorden!!;)

Andere antwoorden (2)

Ja volgens mij kan het, heel toevallig had ik die vraag ook aan mijn buurmeid gevraagd die voor arts studeert.
Zelfs het ziekte aids kan zo overkomen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee,muggen kunnen geen Aids overbrengen!
Waar haal je die flauwekul vandaan?
Van je "buurmeid"?
Je bedoelt zeker barmeid.
Na meer dan tien jaar onderzoek en research hebben entomologen en medische wetenschappers geen bewijzen gevonden dat muggen of andere insecten hiv, het aidsvirus, overdragen.
De monddelen van muggen bijvoorbeeld lijken niet op een injectiespuit met slechts één opening waardoor bloed gereïnjecteerd zou kunnen worden. In plaats daarvan zuigen muggen bloed op via één kanaal terwijl ze speeksel afgeven via een ander kanaal. Vervolgens, zo verklaart Thomas Damasso, hiv-specialist bij het District Health Management Team in Mongu (Zambia), wordt het bloed in het spijsverteringsstelsel van de mug afgebroken, waarbij het virus vernietigd wordt. Hiv wordt niet in de uitwerpselen van insecten aangetroffen. En anders dan bij malariaparasieten komt hiv niet in de speekselklieren van de mug terecht.
Om hiv te krijgen moet iemand aan een groot aantal besmettelijke deeltjes blootgesteld zijn. Wordt de maaltijd van een mug onderbroken en vliegt ze direct naar een ander slachtoffer, dan zou de hoeveelheid bloed die eventueel op haar monddelen achterblijft, te klein zijn om van betekenis te zijn. Volgens deskundigen zou zelfs het doodslaan van een mug vol hiv-positief bloed boven een open wond geen hiv-besmetting teweegbrengen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Helemaal goed!
Prima antwoord.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dus in principe kun je onveilige seks met een mug hebben. Dat is goed nieuws voor de mierenneukers die wat meer afwisseling willen :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bestialiteit is wel verboden hé!