Is er enig perspectief op het behandelen van ALS?

Nu het halve internet een emmer ijskoud water over zijn hoofd stort, is er wat meer aandacht voor de ziekte ALS. Nu wordt er wel meer geld verzameld dan ooit.

Mijn vraag is of er eigenlijk al enig bewijs is dat er een medicijn/behandeling is.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Ziekten
Ivana
9 jaar geleden
Dat geld is dus nodig voor verder wetenschappelijk onderzoek. Zonder financiën is onderzoek onmogelijk.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Voorkomen is beter dan genezen, maar ik denk dat zelfs als het begint het nog te stoppen is.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Amyotrofe_laterale_sclerose
Het gaat om het afsterven van bepaalde zenuwcellen.
Zenuwcellen worden beschermd door bepaalde vetcellen.
Voor alle zenuwziektes geldt dat (een groot deel van) de oorzaak in het eten van te weinig goeie kwaliteit dierlijk verzadigd vet zit.
Vaak gecombineerd met te veel slechte vetten, maar in dit geval is het gemis van de juiste vetten het grootste probleem.
tinus1969
9 jaar geleden
Nee, ALS is eigenlijk een volkomen onbegrepen ziekte.

Het beste antwoord

Er is tot op heden nog geen behandeling gevonden die de ziekte ALS kan stoppen of genezen. Er zijn wel therapeutische behandelingen en één medicijn die het leven van de patiënt kan verlengen.
Het medicijn dat voor de ziekte ALS geregistreerd staat voor een behandeling tegen deze spierverslappende ziekte is Rilutek, maar de praktijk leert ons met dit medicijn dat het leven van de patient maar enkele maanden verlengd zal worden.

De therapeutische behandelingen voor de ALS ziekte bestaan vooral uit fysiotherapie, ergotherapie en logopedie. Wanneer er ademhalingsproblemen optreden bij de patient kunnen deze verlicht worden door de patiënt aan verschillende mechanische beademingen te leggen. Maar ook mechanische beademingen en de therapieën zullen niet leiden tot genezing, ze dienen alleen om tijd te rekken voor de patiënt.
fremar
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
+
Op de wiki staat ook nog iets over mogelijke toekomstige behandelingen: http://nl.wikipedia.org/wiki/Amyotrofe_laterale_sclerose#Behandeling
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ketogeen dieet: dat is voor een deel waar ik op doel in mijn reactie bij de reacties.