m'n opa(van m'n moeders kant) heeft blaas kanker gehad en m'n moeder heeft het niet gehad krijg ik het dan wel??

Robert

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Ziekten

Antwoorden (3)

Blaaskanker kent een erfelijke variant. Maar zelfs al komt deze variant in de familie voor, dan is het zeker niet zo dat jij het moet krijgen. Wel is het belangrijk om met je arts te spreken, om te kijken of er verhoogd risico is, en of je regelmatig moet testen. Maar, het grootste deel van blaaskanker is van de niet-erfelijke vorm.

Voor rust in het hoofd; Maak een afspraak met je huisarts.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zo werkt het niet met kanker.
En geen enkele arts kan het je ook vertellen.

Ten eerste omdat je mogelijk morgen onder een auto loopt dus je sowieso al niet oud wordt, ten tweede omdat het feit dat een opa kanker heeft niet meteen betekent dat jij het ook krijgt ( datzelfde geldt als het je vader of moeder was )

Kanker is inderdaad deels erfelijk bepaald, maar dat betekent enkel dat de kans groter is, niet dat je iets per definitie krijgt. Maar kanker heeft ook heel veel te maken met andere zaken zoals voeding, omgevingsfactoren, leeftijd van iemand, gezond leven. Maar ook al ben je super gezond kan je alsnog kanker krijgen...Het is namelijk niet van te voren te zeggen.

Toegevoegd na 2 minuten:
Sommige kankervormen daar weten we van dat de kans veel groter dan gemiddeld is om het te krijgen ( bijv. bepaalde soorten borstkanker ) , dan kan overwogen worden om preventief een borst te verwijderen of in ieder geval onder strenge controle te zijn.
Ik vermoed dat het bij jou opa niet aan de orde was anders was je moeder daar wel extra op getest.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Blaaskanker komt in sommige families, onafhankelijk van rookgedrag, meer voor, vooral boven de 60 jaar. Waarschijnlijk is de gevoeligheid om blaaskanker te ontwikkelen erfelijk. Maar dat hoeft niet zo te zijn. Ieder mens heeft een andere manier van leven en is een individu op zich.
Om jezelf gerust te stellen kan je misschien bepaalde risicofactoren vermijden:

Van blaaskanker is bekend dat het kan ontstaan door roken. Het aantal gerookte sigaretten heeft een directe relatie met het risico op het ontwikkelen van blaaskanker. Bij rokers komt blaaskanker 4 keer zo vaak voor als bij niet-rokers.Roken is naar schatting verantwoordelijk voor 40% van alle blaastumoren.

Verder hebben mensen die door hun beroep (rubber en textielindustrie) zijn blootgesteld aan diverse chemische stoffen, waarvan aniline de bekendste is, een verhoogde kans op het ontwikkelen van deze ziekte.