wat zijn de symptonen van aarsmade?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Ziekten
1.2K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Google is je vriend
bamibal
11 jaar geleden
http://www.youtube.com/watch?v=3I8yUZ2Gw0U
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Symptomen
•jeuk rond de anus
•vage buikklachten
•oververmoeidheid en prikkelbaarheid door slecht te slapen wegens de jeuk Besmetting
•Je kan alleen wormen krijgen door het eten van wormeitjes.
•Als een kind met wormen krabt aan de anus, besmet het de nagels of vingers. Op die manier komen de eitjes weer in de mond terecht en besmet het kind voortdurend zichzelf.
•Eitjes kleven ook aan kleding, lakens en speelgoed en kunnen zo anderen besmetten.
•Het kind is besmettelijk zolang er wormen in de darmen zijn die eitjes kunnen leggen. Wat is het?
Aarsmaden zijn kleine wormpjes die in het darmkanaal leven. Ze zijn ongeveer 1 cm lang en wit van kleur. Ze zijn met het blote oog zichtbaar. Ze komen met de ontlasting naar buiten. ’s Avonds en ’s nachts legt het wijfje eitjes rond de anus. Aarsmaden zijn makkelijk te behandelen. Ze veroorzaken geen ernstige ziekte. http://www.kindengezin.be/gezondheid-en-vaccineren/ziek/wormen/aarsmaden/

Antwoorden (2)

Aarsmaden zijn wormpjes van 5 tot 10 milimeter in de poep.
Doordat zij eitjes leggen in en rond de anus gaat het daar jeuken bij de mensen die ze hebben.
Er zijn mebendazol tabletten tegen aarsmaden verkrijgbaar bij de apotheek, bij aanhoudende klachten is het beter een arts te raadplegen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Om te beginnen, zijn er heel veel soorten wormen die in je darmen zich kunnen nestelen. Sommige zijn (afgezien van de jeuk) relatief onschuldig, maar sommige kunnen ernstige risico’s voor de gezondheid met zich meebrengen.

Ze horen in ieder geval niet in onze darmen.
Het zijn parasieten (geen mee-eters, dat zijn de bacteriën in je darmen) die gebruik maken van de voedingsstoffen in je darmen (waardoor je lichaam deze niet zelf kan gebruiken) of zich voeden met je bloed, door zich vast te klampen aan de darmwand.

De meest voorkomende soort in NL is de aarsmade, die vrij onschuldig is, maar heftige jeuk veroorzaakt. De kleine wormpjes (maximaal 1 cm lang lang en erg dun) komen 's nachts naar buiten, en leggen hun vrijwel onzichtbare eitjes rond de anus. De speciale 'lijm' die de eitjes vasthoudt aan je huid veroorzaakt irritatie en jeuk, en dat is juist gunstig voor de aarsmade, want bij het krabben komen de eitjes onder de nagels, waardoor deze makkelijk opnieuw kunnen worden ingeslikt (typisch van kinderen met hun gebrekkige hygiëne), waardoor de infestatie zichzelf in stand houdt.

Afgezien van de jeuk en dat kleine kinderen (en volwassenen!) hierdoor erg onrustig slapen, zijn er geen andere opvallende symptomen, behalve in gevallen van hele grote, langdurige infestatie met heel veel parasieten. In dat geval kan de persoon ondervoed raken en ergere symptomen ontwikkelen.
Kinderen in ontwikkelingslanden kunnen hierdoor groeivertraging oplopen.

Één mogelijk positief aspect is dat mensen met een lichte worminfestatie minder last hebben van allergieën. Dat komt omdat de wormen stoffen produceren die het immuunsysteem onderdrukken, waardoor de immuniteit minder snel "op hol slaat", en dus de symptomen van allergie verminderd worden bij de geïnfesteerde persoon.
Of dat een goedmaker voor de jeuk is... dat durf ik te betwijfelen, maar voor de wetenschappers is het heel interessant voor de ontwikkeling van medicijnen tegen allergie.

De behandeling is heel simpel: met mebendazol. Snel en effectief. Vrij verkrijgbaar bij de apotheek of via je huisarts.