Condyloma. Mucosa verwijderd. VRAAG: Waarom is mijn anus (gedeeltelijk) dichtgenaaid?

Ik had enkele anale wratten; zowel aan de rand als wat dieper van binnen.

Zoals de chirurg zegt, is het slijmvlies van mijn endeldarm gedeeltelijk verwijderd tijdens de heelkundige ingreep en zijn de wratjes binnenkant dus weg, als ik het goed begrepen heb. Bovendien, zijn er volgens hem te veel draden, waardoor ik zo veel pijn heb. Ik neem Paracetamol, Diclofenac (vandaag geannuleerd door mijn huisarts door problemen met mijn maag), Tradonal Odis, maar het is nog steeds extreem pijnlijk.

Nu zie ik nog 3 wratjes op mijn anus; die zijn dus nog niet weg. Tijdens de eerste week had ik nog branderig en pijnlijk gevoel van binnen. Het is al de tweede week na de operatie en nu is dat gevoel weg. Het bloedt niet meer bovendien, maar de ontlasting verloopt nog steeds zeer moeizaam en is extreem pijnlijk (met of zonder laxeermiddel). Ook tijdens het bewegen. De pijn komt precies door de draden waarmee mijn anus gedeeltelijk dichtgenaaid is (ik voel de bron van de pijn).

En doordat ik niet weet (want wanneer ik weet wat er gebeurt, kalmeer ik):
1) waarom mijn anus precies dichtgenaaid is
2) hoe lang het nog zal duren vooralleer die draden weg zijn
3) hoe moeten die draden weg (ik heb die zelf niet kunnen 'doorbreken'; enorm pijnlijk)
raak ik serieus in paniek (met alle gevolgen ervan: bang om te eten, bang om naar de wc te gaan enz.). Het is een echt depressieve situatie en ik wil niet gek worden. Graag dus uw antwoord AUB.

Dank bij voorbaat!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Ziekten
1.7K
Rieneke1
11 jaar geleden
morgenochtend meteen het ziekenhuis waar je behandeld bent bellen, en daar je vragen voorleggen.
sterkte en beterschap!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik sluit me aan bij Rieneke, blijf niet met je angst lopen maar vraag je chirurg!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Eens met rieneke en stippel. Wij hebben hier geen antwoorden op, ga naar je dokter als je niet zeker bent of alles wel goed verloopt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Eerst advies van Lies12 opvolgen. Als de eerste ellende voorbij is en je meer duidelijkheid hebt:
Ga bij ontlasting achterover zitten, alsof je in een luie stoel zit. Steun op je armen, terwijl je je handen achter je op de wc-bril plaatst. Je lijf is dan bijna een plank zo recht, met alleen een lichte knik in je bekken en je heupen. Probeer echt te ontspannen, hoe moeilijk dat ook is. En vooral niet persen. Als ontlasting eruit moet en de opening voldoende groot is komt het vanzelf, ook zonder persen.
Eet elke dag (gebroken) lijnzaad in yoghurt, dat houdt de ontlasting in de darmen soepel. Verkrijgbaar in biowinkel, reformhuis en ook bij de gewone super (zonnatura).

Antwoorden (1)

Ik denk eigenlijk niet dat je anus dichtgenaaid is, of heeft de chirurg dat zo gezegd? Dat gebeurt namelijk alleen maar in bepaalde gevallen wanneer er een stoma wordt aangelegd: de ontlasting moet het lichaam kunnen verlaten, en dat weet de chirurg natuurlijk ook. Ik denk dat het zo vóelt alsof het dichtgenaaid is, omdat het pijn doet, strak aanvoelt, en omdat er allemaal hechtingen zitten.

Volgens mij moet je twee dingen doen: allereerst vragen stellen, heel belangrijk! Je heeft zelf aan dat je kalmeert als je weet wat er aan de hand is. Bel daarom morgen je huisarts of de chirurg, en maak zo snel mogelijk een afspraak. Vraag wat er precies gebeurt is, en waarom. Vraag desnoods of je met een spiegeltje mee mag kijken bij het lichamelijk onderzoek, zodat je precies kunt zien wat waar zit en kunt vragen welke hechting waar vast zit, etcetera. Als dat je gerust stelt, is het belangrijk om voor jezelf op te komen en die tijd en uitleg te vragen.

Als tweede: de pijnstilling en laxeermiddelen moeten goed geregeld zijn. Er zijn veel verschillende laxeermiddelen met elk hun eigen werking, en wat voor de één goed werkt, doet dat voor de ander niet. De één kan makkelijker naar de wc gaan als de ontlasting heel dun is, de ander heeft wat meer aan compacte ontlasting. Je moet het juiste middel weten om het juiste effect te bereiken. En de pijnstilling moet in orde zijn, eventueel kan er misschien met lokale zalf nog iets gedaan worden, hoewel ik niet weet of dat kan in een vers operatiegebied. Verder wordt wel aangeraden om een bakje warm water in de toiletpot te hangen, de warme stoom ontspant. Lauwwarme zitbaden kunnen ook helpen tegen de pijn, vraag aan uw arts wat er wel en niet mag ivm de operatiewond en hechtingen. Zij hebben vast nog andere adviezen die het makkelijker kunnen maken.