Kan je het syndroom van potter overleven?

ik las laatst iets over het sydnroom van potter en dat dat erfelijk is maar hoe kan dat als bijna al die babys kort na de geboorte overlijden?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Ziekten
2.3K
TurfGraver
3 jaar geleden
Omdat je na je geboorte longen nodig hebt om te ademen.
Pieterke
3 jaar geleden
Niet elk kind met die syndroom overlijdt tijdens of na de geboorte dus de kinderen die overblijven kunnen als ze de leeftijd daarvoor hebben het eventueel weer een hun kinderen doorgeven.
LeonardN
3 jaar geleden
@Pieterke Kan je die bewering hard maken? Is het niet eerder zo dat twee ouders zonder ZELF het Potter syndroom te hebben toch die afwijking door kunnen geven, waarbij het kind of het syndroom krijgt, OF wederom een drager wordt? Je bewering lijkt haaks te staan op het nieuwsbericht wat basis is voor het antwoord van Amadea. https://nos.nl/artikel/548661-baby-lijkt-potter-te-overleven.html
Baby lijkt 'Potter' te overleven
Een Amerikaanse baby lijkt het syndroom van Potter te overleven. Het zou de eerste keer zijn dat een kind met deze aandoening NIET overlijdt, melden Amerikaanse media.
tinus1969
3 jaar geleden
@katoo, het is onduidelijk of het syndroom erfelijk is https://nl.wikipedia.org/wiki/Syndroom_van_Potter
"Erfelijke factoren kunnen een rol spelen in de ontwikkeling van het syndroom, maar dit is niet noodzakelijk."
Pieterke
3 jaar geleden
@Leonard. Ik kan de bewering niet hard maken. Ik heb het ooit ergens gelezen.

Antwoorden (1)

Ja, dankzij de medische kennis van tegenwoordig. In 2013 is het in Amerika voor het eerst gebeurd dat tijdens een routinecontrole na vijf maanden zwangerschap ontdekt werd dat het kind het syndroom van Potter had. De foetus miste nieren en door het ontbreken van vruchtwater konden de longen niet ontwikkelen. Een arts stelde toen een experimentele behandeling voor. Hij injecteerde verschillende doses zoutoplossing in de buik van de vrouw, om zo genoeg vocht in de baarmoeder verkrijgen om de foetus longen te kunnen laten ontwikkelen.

Na 28 weken zwangerschap werd de baby geboren. Volgens de moeder was iedereen kort na de geboorte stil en bereidde men zich voor op het ergste. Maar toen keek de pasgeborene haar moeder aan en begon te huilen en dat betekende dat de longen bleken te werken. Bijna twee maanden later was haar gewicht verdubbeld en werkten haar longen prima. Ze werd gedialyseerd tot het mogelijk werd een niertransplantatie te krijgen. Dat gebeurde in 2016, toen kreeg ze een nier van haar vader.

Voor zover ik kan googelen is ze nog steeds in leven, deze eerste overlevende van het syndroom van Potter.
Amadea