Kunnen hart-long machines worden gebruikt om te voorkomen dat iemand overlijdt?

Voor zover ik het begrijp worden hart-long machines tijdens operaties gebruikt, en neemt de machine de vitale functies (bloedcirculatie en zuurstof-toevoer) over. Kunnen hart-long machines dan ook worden gebruikt als iemand op het punt staat te overlijden, en kan daarmee worden voorkomen dat de persoon overlijdt? Indien ja, waarom gebeurt dit dan niet?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Ziekten
3.9K

Het beste antwoord

Hart-long machines kunnen inderdaad voorkomen dat iemand overlijdt in bepaalde gevallen. Namelijk in die gevallen waarin de bloedsomloop het probleem is. Bij operaties aan het hart, kan zo'n apparaat uitkomst bieden.

Maar ook in het geval van (ernstige) coma's kunnen deze apparaten ingezet worden, dan ook in combinatie met IV-voeding.

Maar er zijn zeker ook gevallen waarbij dit apparaat niet kan helpen. Mensen met vergevorderde vormen van kanker (als voobeeld). Om een gegeven moment gaan heel veel functies uitvallen. Hart, longen, nieren, lever, hersenen. Een hart-long machine kan dan de functie van het hart en de longen overnemen (en dus de hersenen van zuurstof voorzien), maar de nieren en de lever worden hiermee niet opgevangen (en kan het lichaam zichzelf vergiftigen).

Dialyse apparatuur kan dit weer tot bepaalde hoogtes bijhouden, dus ook daar is een mouw aan te passen (tot bepaalde hoogtes).

De vraag is ook of je het wilt. Wil je iemand continu laten leven terwijl het lichaam er eigenlijk niet meer toe in staat is? Dit zal per geval verschillen en per persoon. Dat is een etische kwestie waar mensen al jaren over discussieren en er niet uitkomen (kijk naar de discussie over euthanasie).

Dus technisch is het in bepaalde gevallen mogelijk. Maar de grote vraag is of je het ook daadwerkelijk wil doen.
9 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
Mooi volledig antwoord.
Dikke plus verdiend !
Thecis
9 jaar geleden
Thanks!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Van mij ook alvast een + voor je antwoord! Toch heb ik nog een vraag: Je schrijft dat het apparaat niet kan helpen als ook veel andere functies uitvallen, zoals nieren, lever, enz. Ik vind dat toch lastig te begrijpen. Is het dan niet zo dat, zolang iemand aangesloten is op een hart-long machine, hij/zij blijft leven, zelfs als andere organen niet meer functioneren? Ik bedoel, het apparaat houdt de bloedsomloop toch op gang en blijft de hersenen daarmee van zuurstof voorzien. Dus dan blijft die persoon toch in leven, zelfs als de nieren, lever en allerlei andere organen niet meer functioneren? Of is dat niet zo? (ik ben geen medicus, dus her is geen retorische vraag, maar voor mij echt een vraag of deze redenatie al dan niet klopt?). Overigens begrijp ik natuurlijk dat er allerlei ethische/morele kwesties aan vasthangen, die kunnen maken dat het in veel gevallen niet wenselijk is om iemand op zo'n manier in leven te houden. Anderzijds zou her toch kunnen voorkomen dat het wenselijk is om het moment van iemands overlijden uit te stellen, bijv. omdat hij/zij gelovig is en graag nog absolutie wil ontvangen, of opdat geliefden nog afscheid kunnen nemen? Wordt de hart-long machine nooit ingezet in dit soort gevallen?
Thecis
9 jaar geleden
Voor de eerste vraag (ben zelf overigens ook geen medicus hoor, wel een behoorlijke beta), in principe blijf je wel leven als de bloedsomloop blijft draaien, alleen loop je tegen het volgende aan. Als cruciale organen zoals lever en nieren echt uitvallen, krijg je ophoping van giftige stoffen. Deze blijven door het lichaam gepompt worden waardoor hersenen en darmen en misschien zelfs botten (op den duur) aangetast worden. De organen hart en longen haal ik er even uit, want die zijn overgenomen. Maar ook deze hebben absoluut te lijden.
Hierdoor gaan die organen (vanwege de gifstoffen) op den duur afsterven. Dan krijg je dus iemand met een bloedsomloop die weliswaar werkt, maar geen afnemers meer kent. Zuurstof blijft er in zitten, want de hersenen, nieren, lever en longen gebruiken geen zuurstof meer. Deze zijn op cellulair niveau kapot gegaan vanwege de gifstoffen.
In het meest extreme geval (vergezocht, dat wel) krijg je iemand met een bloedsomloop, maar waarbij bijv gangreen al bezig is. En dan ga ik er nog van uit dat het bloedvatenstelsel niet te lijden heeft onder de gifstoffen, maar ook deze zullen op den duur kapot gaan. Dus heel in het begin klopt je redenatie, maar op den duur ga je toch gewoon dood. Het wel of niet laten leven is inderdaad een etische kwestie en verschilt van persoon tot persoon. Maar ook van geval tot geval. Ik durf niet te zeggen of hart-long machines hiervoor ingezet worden. Ik weet wel dat bij het uitzetten van het apparaat er over het algemeen gewacht wordt tot iedereen er is (of iedereen langs is geweest). Maar dan is het apparaat al ingezet.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt voor je toelichting! Duidelijke uitleg.

Andere antwoorden (2)

Als de reden van overlijden een storing is in de circulatie (bloedsomloop), dan zou dat inderdaad tijdelijk mogelijk zijn. Een hart-longmachine neemt alleen (tijdelijk) de functies van het hart en de longen over. Als er ander oorzaken ten grondslag liggen aan het overlijden, heeft een dergelijke ingreep geen nut.
9 jaar geleden
Een kleine aanvulling op de bovengenoemde antwoorden.

Zo'n apparaat kan iemand tijdelijk in leven houden als een persoon bijv. in coma ligt. Alleen het apparaat kan niet altijd alles over blijven nemen. Een persoon wordt er bovendien ook niet beter van, mocht hij/zij ooit nog wakker worden. Zo'n hart-long machine heeft ook allerlei gevolgen en daarom wordt vaak ook besloten om 'de stekker eruit te trekken', de persoon overlijd dan. Hij/zij is en zal niet meer in staat zijn zelf te ademen en zijn bloed rond te laten pompen.