kun je aan slaap apneu worden geopereerd?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Ziekten
2.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Rtl4?

Het beste antwoord

Behandeling
Er bestaan diverse opties voor behandeling.
* Conservatieve maatregelen: aanpassing van de leefwijze (gewichtsvermindering, geen alcohol voor het slapen gaan, geen slaaptabletje).
* Operatie. Soms is het mogelijk en/of noodzakelijk een operatie te laten verrichten die als doel heeft de luchtweg te verbeteren (bij een scheef neustussenschot of grote keelamandelen).
* Beugel. Bij milde vormen van OSAS wordt tegenwoordig vaak voor 's nachts een beugel (mandibulair repositie apparaat of MRA) gebruikt, die ervoor zorgt dat de tong niet meer naar achteren kan zakken. De apparatuur lijkt veel op bepaalde uitneembare beugels (activatoren) die orthodontisten gebruiken. Uitgebreid onderzoek de afgelopen tien jaar heeft aangetoond dat veel patiënten met OSAS goed met MRA kunnen worden behandeld. Behandelingen met MRA hebben relatief weinig nadelen en bijwerkingen. Er bestaan momenteel meer dan 80 verschillende typen MRA. Dit middel is echter niet voor alle patiënten geschikt.
* Luchtdruk. Bij ernstig OSAS is positieve drukbeademing, Positive Airway Pressure (PAP), de eerste keuze. Drukbeademing is geen genezing van de slaapstoornis, maar een (levenslange) behandeling.
o CPAP, Continuous Positive Airway Pressure. Gedurende de slaap worden de luchtwegen opengehouden door een licht permanente positieve luchtdruk die door een pompje met een hermetisch afsluitend kapje op mond en/of neus in stand wordt gehouden. Een CPAP apparaat wordt voorgeschreven door een (long)arts, nadat een slaaponderzoek is uitgevoerd in een ziekenhuis. CPAP apparatuur wordt tegenwoordig vergoed door veel ziektekostenverzekeringen (Nederland) en het RIZIV (België, vanaf AHI=22).
o BiPAP, Bilevel positive airway pressure, is een variant van de CPAP, dat niet alleen lucht inblaast maar ook actief meehelpt met de uitademing door lucht terug te zuigen. Overdruk en onderdruk wisselen elkaar af in de keelholte.
o APAP of auto-PAP. Dit apparaat werkt net als de CPAP, maar afhankelijk van de mate van obstructie blaast het apparaat met een meer of minder hoge druk.
* Andere middelen. Als de slaapstoornis zich voordoet bij rugslapen, kan een tennisbal in de rugzijde van de pyjama bevestigd worden om te beletten dat op de rug wordt geslapen. Andere middelen zoals neuspleisters of diverse spray's zijn weinig succesvol, maar zijn wel de moeite waard om te proberen aangezien het weinig kost en geen schade oplevert.

__________________
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Er zijn een aantal operatietechnieken voor slaapapneu:

Soms is het mogelijk en/of noodzakelijk een operatie te laten verrichten die als doel heeft de luchtweg te verbeteren (bij een scheef neustussenschot of grote keelamandelen).

Onderzoek naar nieuwe operatietechnieken.

De HTP-procedure: het hyoid (tongbeen) wordt iets naar voren verplaatst.
De hyoid-expansie procedure, waarbij een titaniumprothese wordt geplaatst tussen de twee helften van het tongbeen, om de keel tijdens het slapen wijder en beter open te houden. Deze techniek is in het UZAntwerpen ontwikkeld[3]).
Andere operatietechnieken zoals UPPP (uvulo-palato-pharyngo-plastiek), LAUP (laser assisted uvulo plasty) en somnoplastiek zijn ofwel pijnlijk of hebben een matig tot wisselend succes en zijn onomkeerbaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Artsen van het Universitair Ziekenhuis Antwerpen hebben patiënten die kampen met het zgn. obstructief slaapapneu succesvol behandeld met een nieuwe heelkundige ingreep.

Tijdens de ingreep wordt een tweedelig implantaat (Advance System) in de tong aangebracht dat voorkomt dat de tong tijdens de slaap achteruit valt en de keelholte afsluit. De resultaten van de ingreep bij de eerste tien patiënten zijn veelbelovend en beter dan andere heelkundige methoden.

De implantatie bestaat uit een kortdurende interventie, vergt 1 overnachting in het ziekenhuis en is weinig belastend voor de patiënt. Het individueel opspannen van het implantaat gebeurt 2 weken later onder plaatselijke verdoving.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat ligt eraan waar de slaapapneu door wordt veroorzaakt. Het kan veroorzaakt worden door weefsel dat in de weg zit bij de ademhaling. Bijvoorbeeld een naar achteren zakkende tong. Deze vorm komt meer voor bij mensen vanaf middelbare leeftijd en overgewicht. Hier zijn in principe operatiemogelijkheden.
Slaapapneu kan ook voorkomen door het falen van de hersenen in de prikkelvorming. De hersenen geven dan geen signaal tot ademhaling. Hier is geen operatie voor.

Toegevoegd na 5 minuten:
De hersenen geven dan eigenlijk te laat een signaal dus er treden te lange pauzes op.