Kinderen met een bipolaire ouder hebben een verhoogde kans op de ziekte. Is die kans nóg groter als zij hetzelfde huidtype hebben als die ouder?

Ik kan me dat voorstellen omdat huid en hersenen voortkomen uit hetzelfde deel van een embryo voortkomen

10 jaar geleden
in: Ziekten

Het beste antwoord

Huid en hersenen ontstaan in de embryonale ontwikkeling beiden uit dezelfde kiemschijf (ectoderm) - maar om daaruit te concluderen dat de genetica van huid en hersenen veel met elkaar van doen heeft, is echt een te grote gedachtensprong. Uiteindelijk ontstaat alles uit twee cellen, maar daarna gaan die cellen volop aan het delen en differentiëren. Vergeet niet dat élke cel bestaat uit duizenden erfelijke eigenschappen en dat de ontwikkeling van de hersenen zo complex is dat we er de helft nog niet van begrijpen. Of wat zeg ik? Zo goed als niets waarschijnlijk in vergelijking met wat er allemaal nog valt te ontdekken.

Maar je veronderstelt ook nogal veel kennis van de precieze genetica van de bipolaire stoornis. Die is er (nog) niet. Vooralsnog is het enige wat we weten, dat de kans op een bipolaire stoornis verhoogd is wanneer een ouder deze stoornis heeft. Uit tweelingonderzoek blijkt dat identieke tweelingen een kans van 40-70% op deze stoornis hebben, wanneer hun tweelingzus of -broer het heeft. Uit studies waarbij identieke tweelingen gescheiden van elkaar opgroeien en uit adoptiestudies is duidelijk dat het daarbij niet alleen om omgevingsfactoren gaat, maar dat er een erfelijke component is. Daaruit kun je twee dingen concluderen: a) er zit iets in de genen en b) dat is niet het hele verhaal. Anders zou het percentage bij de tweelingen immers 100% moeten zijn.

Dat betekent dat je niet aan iemands genen kunt zien of iemand bipolair is of ooit zal worden. Waarschijnlijk betekent het wel dat er genen zijn die iemand kwetsbaarder maken voor het ontwikkelen van de stoornis. Welke genen dat zijn, is op dit moment niet bekend. Er worden wereldwijd diverse onderzoeken naar gedaan, hier in Nederland is dat bijvoorbeeld Bipolar Genetics vanuit het UMC Utrecht (zie bron). Als je er verder induikt zou het wel kunnen dat er hier en daar onderzoeksgroepen zijn die "bij enkele individuen een deel van de genen die mogelijk een rol spelen in een bepaalde familie bij het ontstaan van een bepaalde kwetsbaarheid voor het ontwikkelen van bipolaire stoornissen mogelijk hebben gevonden", maar verder dan dat is het onderzoek naar de genetica van deze stoornis nog niet.

En omdat niet bekend is welke genen een rol spelen bij een kwetsbaarheid voor deze stoornis en dus niet bekend is waar die genen zich bevinden op het DNA, is er ook niets te zeggen over de relatie daarvan met andere erfelijke eigenschappen.