Is de kans op leverfalen groter als je acute hepatitis B met symptomen en een ernstig verstoorde leverfunctie hebt?

Ik weet sinds gisteren dat ik een acute hepatitis b infectie heb. Heb begon 3 weken geleden met reuma achtige pijn in mijn hele lichaam met lichte verhoging. Daarna kreeg ik donkere urine. Sinds een week heb ik overal ernstige jeuk en geelzucht. Nu begint ook mijn ontlasting lichter van kleur te worden. De bloedwaarden laten ernstig verstoorde leverfuncties zien. Betekend dit dat mijn lever aan het falen is en ik wellicht een transplantatie nodig ga hebben?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Ziekten
1.1K
Ritsuka
3 jaar geleden
Dat zou ik aan je behandelend arts vragen

Antwoorden (2)

Waarschijnlijk niet. Hepatitis B duurt gewoon weken tot maanden om te genezen.
3 jaar geleden
De donkere kleur van de urine en de geelzucht zijn het gevolg van een hoge bilirubine in het bloed. Bilirubine ontstaat door afbraak van de bloedkleurstof door de lever. Het is een typisch verschijnsel van hepatitis.
Hepatitis B is een leverontsteking die wordt veroorzaakt door het hepatitis B-virus dat behoort tot de familie van de zogenaamde Hepadnaviridae. Hepadna-virussen hebben een sterke voorkeur om zich te nestelen in levercellen, maar zeer kleine hoeveelheden van deze virussen kunnen ook worden aangetoond in bijvoorbeeld de nieren en de alvleesklier. In andere organen dan de lever veroorzaakt het hepatitis B-virus echter geen schade. De levercelschade wordt overigens toegebracht door het afweersysteem, niet door het virus. Symptomen van acute hepatitis B zijn leverontsteking, braken en geelzucht. Chronische hepatitis B kan leiden tot levercirrose en leverkanker. Hepatitis B-infectie is te voorkomen door vaccinatie.
Hepatitis is dus een leverontsteking welke te genezen is. Je zal ongetwijfeld medicijnen hebben gekregen van de behandelend arts. Maak je geen zorgen en houd je aan de voorschriften.