Heb ik een tekort aan vitamine B12?

Ik heb bloed laten prikken om een aantal dingen na te laten kijken omdat ik me al een lange tijd ziek voel.
Ik heb al veel verschillende en achteraf verkeerde diagnoses gekregen waardoor ik het vertrouwen in de (huis)artsen ook een beetje ben kwijt geraakt.
Ik heb zojuist gebeld met de assistente om te vragen of de uitslag al binnen is van mijn bloed-onderzoek.

De assistente vertelde mij dat mijn vitamine B12 waarde op 176 zit.
Is er iemand van jullie die hier verstand van heeft en mij kan vertellen of ik een tekort aan vitamine B12 heb.
Ik krijg nog een gesprek met de huisarts als alle uitslagen binnen zijn. Sommige dingen duurde namelijk iets langer voordat de uitslag daarvan bekend is.
Maar ik zou zelf graag al iets willen weten over de waarden van een vitamine B12 tekort.

Bij welke bloed-waarden kun je spreken over een vitamine B12 tekort?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Ziekten
2.8K

Antwoorden (5)

De normaalwaarden voor vitamine B12 zijn ongeveer
150 toto 800 pmol/l
[of 0.150 - 0.800 nmol/l, afhankelijk van laboratorium.]

Bij een waarde van minder dan 350 is verder onderzoek gewenst, zeker als er klachten zijn die op en vit. B12 tekort wijzen.

Vermoeidheid, geen trek in eten, afvallen, lichte bloedarmoede kunnen daar op wijzen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij gezonde mensen varieert het gehalte vitamine B12 in het bloed tussen de 150 en 500 pmol/l oftewel tussen de 200 en 700 ng/l.

Er is volgens de WHO (Wereldgezondheidsorganisatie) sprake van een tekort aan vitamine B12 als de waarden lager zijn dan 110 pmol/l oftewel lager dan 150 ng/l.

Wil je meer weten over de test op vitamine B12? Klik dan op de link bij 'bronnen'.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Op de site van Hendrik de jong (ff googelen) staat heel veel nuttige informatie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zet er dan een link bij...
Afhankelijk van de eenheden waarin het opgegeven is, is er of sprake van tekort aan B12 of is het in ieder geval niet hoog.
Dus is de eenheid waarin dit getal is gegeven van belang.

In algemene zin echter zul je met een laag gehalte B12 niet zo fit en energiek zijn.

Wat van belang is waar het door komt.
De maag bijvoorbeeld maakt vitamine B12 aan.
(foliumzuur speelt samen met B12 een hoofdrol in de aanmaak van oa hemoglobine.

Het wordt NIET goed opgenomen uit vitaminepreparaten,
daarom wordt het ingespoten als B12 laag is.
mensen met een maagresectie krijgen haast staandaard ook b12 injecties omdat een tekort ernstige vormen van anemie kunnen doen ontstaan.

Compleet los hiervan.
Als pleegouder krijg ik soms kinderen over de vloer die tegen ondervoeding aan zitten, bleek , lusteloos en mager.
Ik geef ze dan enige malen per week biefstuk medium rare. Daarnaast uitsluitend niet geraffineerd zelf gemaakte maaltijden, veel melk, bruinbrood weinig snoep, dus gezonde voornamelijk Hollandse kost.

Binnen een week hebben ze weer kleur en worden ze weer actief, binnen twee weken zijn ze fit en lichamelijk gezond.
Steeds weer verbazen mensen hoe snel de kindere opknappen.

Wat ik daarmee wil zeggen, vermijd junkfood en
eet gezond, groenten beetgaar en veel, zodat de vitaminen niet kapotgekookt zijn.

Ik ken je achtergrond niet en weet dus niet waarom je B12 laag is.
Naast een ingewikkelde oorzaak kan er ook een eenvoudige oorzaak zijn.

Daar kun je wat aan doen.
B12 injecties geven wel een boost maar -als de oorzaak niet wordt aangepakt- moeten dan herhaald worden.
Zogezegd wordt B12 slecht uit multivitaminepillen opgenomen.

Houd het wel in de gaten!
Beterschap!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hey Twentsmeisje,

het lijkt me niet zo verstandig om zelf beginnen te "dokteren". Ik kan me voorstellen dat je vertrouwen in artsen een serieuze deuk heeft gekregen als je al zo lang zonder antwoorden zit.
Je moet weten dat geneeskunde geen "exacte wetenschap" is. We kunnen je lijf dus niet gewoon even opendraaien om te zien wat er nu scheelt. En de oorzaak achterhalen van je lange tijd "ziek voelen" is vaak erg moeilijk.
De arts zal beginnen met de meest logische en gevaarlijke dingen eerst te onderzoeken en uit te sluiten. O.a. door bloedtesten. En daarna verder zoeken naarmate hij/zij deze dingen heeft kunnen uitsluiten.
Pas als echt gevonden wordt wat er scheelt, kan er ook ingegrepen worden. Niet makkelijk als je je als patiënt intussen ziek blijft voelen natuurlijk.

Wat je vitamine B12 betreft: een tekort van dat vitamine maakt je op zich niet ziek. Enkel als je anemisch bent als gevolg hiervan, zal je je on-fit en ziekjes beginnen voelen. Zoeken of je dus genoeg van dat vitamine hebt, is je een beetje blindstaren op verkeerde details, vrees ik.

Je geeft echter te weinig informatie hier om goede raad te kunnen krijgen. Het enige dat je zegt is dat je je ‘lange tijd ziek voelt" en "veel verkeerde diagnoses kreeg". Je zegt niet wat je ziek-zijn inhoudt of welke diagnoses al uitgesloten zijn of waarop je al getest bent, enzoverder. Je vertelt ook niets over jezelf (ben je verder gezond of heb je onderliggende ziekten of problemen, eet je normaal, zit je op een normaal gewicht, leef je in normale omstandigheden, enzoverder).

In elk geval: wat nooit kwaad kan is gezond eten, voldoende water drinken en dagelijks een multivitamine-tabletje nemen en zorgen voor een goede en voldoende nachtrust.
Verder lijkt het me vooral goed om naar een arts te gaan waarin je vertrouwen stelt dat ie blijft zoeken totdat je je geholpen weet en zorgen dat deze arts alle info heeft die nodig is om te achterhalen wat er met je scheelt. Dus naar veel verschillende artsen gaan is NIET aangewezen, omdat ze de resultaten van eerdere onderzoeken niet hebben. Zorg dat je volledige dossier bij één arts zit die de moeite neemt om verder te gaan.

Veel sterkte en beterschap !
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+