Mijn opa heeft darmkanker, hoelang heeft hij nog ongeveer te leven?

Het lijkt erop dat mijn opa uitgezaaide darmkanker heeft naar de longen. Hoelang heeft hij nog gemiddeld te leven, en kan dit nog geremd worden door medicijnen of chemotherapie?

6 maanden geleden
in: Ziekten
ronron1212
6 maanden geleden
Dat is een vraag voor de dokter
jc54
6 maanden geleden
.........en zelfs de doktoren zitten er soms maanden langs.

Antwoorden (1)

Op de vraag hoelang hij nog te leven heeft, is met deze informatie geen antwoord te geven.
De darmkanker kan acute problemen veroorzaken maar dat zou ook langdurig kunnen zijn. Ook de uitzaaiingen naar de longen zijn misschien wel of niet urgent en dat kan dus ook van alles betekenen voor wat betreft de tijd dat de patiënt nog kan leven.
Veel hangt af van de verdere conditie van de patiënt. Ook het behandelplan hangt daarmee samen: is er wel of geen bestraling mogelijk of zinvol, is chemo mogelijk of zinvol, is een operatie mogelijk?
Wat ik maar probeer duidelijk te maken is dat er, met alleen de opmerking 'darmkanker met uitzaaiing naar de longen' helemaal niets te voorspellen valt.
Daar komt nog het volgende bij: soms is het voor de betrokkene helemaal niet fijn om langer te leven, omdat de kwaliteit van leven achteruit gaat. En met achteruit bedoel ik dat het een lijdensweg zou kunnen zijn.
Oftewel: het zal in de komende tijd spanningen geven, en het enige dat voor jou nog van belang is, is dat je veel liefde, begrip en ondersteuning aan je opa geeft.
6 maanden geleden
Anoniempje123_
6 maanden geleden
Heel erg bedankt!