kan palliatieve sedatie ook plaats vinden binnen een paar uur?

ik las dat er een aantal dagen overheen gaan maar bij mijn moeder werd de morfine aangebracht en na ongeveer 2 a 3 uur kreeg ze een hogere dosis en toen na 1 a 2 uur kreeg ze de spuit in haar onderbuik en binnen een uur was ze niet meer in leven

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Ziekten
2.1K
Ritsuka
6 jaar geleden
kan soms heel snel gaan, als de persoon al klaar is om te gaan.
Ivana
6 jaar geleden
Ik wens je sterkte met het verlies van je moeder.
ninn
6 jaar geleden
Ik denk dat het per patiënt verschilt. Bij mijn moeder duurde dit een week. Ze was gestopt met eten en drinken en kreeg morfine.

Antwoorden (1)

Palliatieve sedatie is formeel alleen bedoeld om het lijden te verlichten, niet om de dood te bespoedigen. Het behoort tot het normaal medisch handelen: de patiënt krijgt een slaapmiddel waarmee hij in een diepe, continue slaap wordt gebracht. De patiënt komt te overlijden aan de onderliggende ziekte. Het is het niet de bedoeling dat de patiënt eerder sterft. Daarom valt palliatieve sedatie niet onder de euthanasiewetgeving.

Omdat er geen gegevens bekend zijn over de gezondheid en gewicht van de patiënt en de dosis van het toegediende middel is het bijzonder lastig om te antwoorden op je vraag over de invloed van de morfine op het overlijden van je moeder. Er kan een hoge dosis zijn toegepast die formeel euthanasie is en geen palliatieve sedatie, maar het kan ook een natuurlijke doodsoorzaak zijn. Je kunt het best contact opnemen met de behandeld arts.

Toegevoegd na 12 uur:
Volgens artsenorganisatie KNMG is morfine bedoeld voor pijnbestrijding en niet geschikt voor palliatieve sedatie (en ook niet voor euthanasie). De richtlijn van het KNMG adviseert bij palliatieve sedatie andere middelen zoals Midazolam. Morfine verkort meestal niet het leven van de patiënt, ook niet als een patiënt veel morfine krijgt. Meestal, want dempt wel de ademhalingsprikkel bij mensen die daar gevoelig voor zijn.

Het is desondanks gissen naar de bedoeling van de arts in dit geval. Uit onderzoek naar medische beslissingen rond het levenseinde in 2005 bleek dat 19% van de specialisten, 13% van de huisartsen en 10% van de verpleeghuisartsen morfine toch gebruikte in een poging het overlijden te bespoedigen. Redelijkerwijs is te stellen dat je moeder waarschijnlijk geen pijn heeft gehad, maar dat haar overlijden waarschijnlijk niet is veroorzaakt door de toegediende morfine.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
sorry waarschijnlijk heeft u het verkeerd begrepen want de vraag ging eigenlijk over dat na de spuit het lichaam stopt na 1 uur of dat dan niet te snel zou zijn omdat ik op deze site las dat het 3 dagen tot .... kan duren
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
de morfine stond op stand 4 na het verhogen van de morfine
ze was +/- 62kg 1,57 in lengte en over haar gezondheid kan niets zeggen omdat ik niet weet hoe daar tegen aan gekeken moet worden op zo'n moment
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
en nog een vraagje als de personen die mijn moeder verpleegde moeten bellen naar een dokter om handelingen uit te voeren m.b.t. verhoging van de morfine of de laatste spuit zijn dat dan verpleegsters?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
de laatste bij de eerste morfine zat er een knik in de naald hoe moet daar tegen aan kijken is dat goed of een slechte zaak
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@ferry Probeer het volgende gedachte experiment. Stel je voor dat iemand dood gaat binnen 40 minuten ongeacht palliatieve sedatie. Nu geef je hem toch palliatieve sedatie. De persoon zal dan niet langer leven dan 40 minuten. Of denk je van wel?
Waar haal je exact vandaan dat er een minimum zit aan aantal dagen of uren? Iemand zou zelfs kunnen overlijden op het exacte moment dat je de spuit verwijderd en de stof nog niet eens zijn werking doet. Wat wellicht vreemd is, zoals ik nu lees is dat er enkel morfine is gebruikt:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Palliatieve_sedatie
"Het toedienen en ophogen van morfine als eerste keus in het sederen van een patiënt bij palliatieve sedatie wordt gezien als een kunstfout. Dit veroorzaakt klachten als obstipatie en verwardheid. Wel kan het gebruikt worden als medicijn tegen benauwdheid. Als morfine nodig is voor pijnbestrijding moet verpleging bedacht zijn op een eventueel delier en kan indien nodig haloperidol gegeven worden."