Mensen hebben verschillende huidtypes, gebaseerd op de natuurlijke huidskleur en de mogelijkheid van de huid om zich snel aan de zon aan te passen.

Een bleek huidtype (huidtype I) is een voorbeschikkende factor voor de vorming van huidkanker. Hoe donkerder de huid van nature uit gepigmenteerd is, hoe beter ze beschermd is. Zo komt in Australië veel vaker huidkanker voor bij personen van Ierse afkomst (huidtype I) dan bij personen van Italiaanse afkomst (huidtype IV), alhoewel ze beiden aan dezelfde zon worden blootgesteld.
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Juist minder kans op huidkanker. Deze huid weet zich juist goed aan te passen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, dat betekend dat het cellen sneller stukmaakt en dus ook sneller dingen kan veranderen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je een lichte huid hebt is het uiteraard toch iets gevaarlijker om huid kanker te krijgen onder de zon.
Omdat de bovenste cellen laag eigenlijk kapot maakt waardoor er minder bescherming is en kan huidkanker ontstaan.

Uiteraard hoe donker de huid van nature hoe beter restant tegen de zon en ook kanker