Hebben mensen met Psoriasis meer kans op huidkanker?

Het blijkt dat door deze ziekte de celdeling van de huid ongeveer 4 maal zo snel gaat. Je zou dan denken dat hoe meer celdeling hoe meer kans op mutaties hoe groter de kans op kanker, maar is dat ook zo.
Ik bedoel dus niet de behandelingen van de ziekte want die kunnen inderdaad door bijv uv licht of andere immuunonderdrukkende middelen het kankerproces ook versnellen.

5 jaar geleden
in: Ziekten
2.6K
SimonV
5 jaar geleden
Onderzoek heeft het verhoogde risico op kanker voor mensen met psoriasis bevestigd, maar hier valt geen huidkanker onder.
Een onderzoek van 37 studies en artikelen suggereert dat psoriasis het risico op verschillende vormen van kanker kan verhogen, waaronder kankers van de bovenste luchtwegen, spijsverteringskanaal, lever, luchtwegen, pancreas en urinewegen. Het verband tussen psoriasis en kanker is niet heel duidelijk. De chronische ontsteking lijkt het risico op kanker verhogen. https://www.healthline.com/health/psoriasis-cancer

Antwoorden (1)

Volgens een Deens onderzoek hebben mensen met psoriasis die met lichttherapie behandeld worden, inderdaad een verhoogde kans op huidkanker. Dit wordt echter niet veroorzaakt door de aandoening op zich maar door de behandeling; de straling van de lichttherapie kan schadelijke gevolgen hebben.
De psoriasis zelf leidt echter niet tot een hogere kans op huidkanker; daarbij is alleen sprake van een versneld natuurlijk proces, niet van een kwaadaardige mutatie.
Toegevoegd op 16 mei 2018 09:37: tekst