Ik vind je vraag een hele goeie!

Begin eens met de basis in http://www.klusidee.nl/Forum/about6663.html

Blader dan eens door http://www.zorg-en-gezondheid.be/Gezond-leven-en-milieu/Milieu-en-gezondheid/Legionellafiches---20-legionellarisicopunten-in-sanitaire-installaties-(PDF)/
Als je dit doorneemt ga je inzien dat heel veel tapwater (warm én koud!) en ook het water van de CV wel enige legionellasmetten in zich zal dragen. Tamelijk verontrustend.
“Duizend gevaren heb ik doorstaan” (“Mille Periculis Supersum”), staat er in gouden letters op het stadhuis van mijn geboortestad, maar dat blijkt nog te kloppen ook!

Gelukkig is er ook nog een ander geluid:
http://sms.woonstadrotterdam.nl/Pub/Woonstad-Rotterdam/Afbeeldingen-en-Documenten/Maatregelen-tegen-Legionella.pdf
Hier staat niet veel in, maar ik proef (zeker na die ernstige insteek van het voorgaande overzicht uit België) toch enige geruststelling in hun nuchtere opmerking dat de meeste mensen van een legionellabesmetting niet ziek worden.

Over het ontluchten van radiatoren met zo’n proestend onluchtingskraantje heeft niemand het, maar ik durf er gif op in te nemen* dat je dat gespetter beter ook niet op moet snuiven.
Maar met een doekje is dat denk ik redelijk beperkt te houden.

___________________
* Je kunt besmet water namelijk wél drinken. Het moet niet verneveld in je luchtwegen komen.
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Nee, dat is niet mogelijk. Het water in de CV is 'dood' water. Het bevat geen zuurstof meer en daarin kan een bacterie niet overleven.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bordensteker
9 jaar geleden
Het feit dat je soms moet ontluchten, toont aan dat er wel kleine beetjes lucht (zuurstof) uit het cv-water ontsnappen. Dan zat dat er eerst in. In vers leidingwater (waarmee je bijvult) zit wel zuurstof. Als je moet bijvullen, voeg je vers water toe. Met als gevolg dat je na een tijdje weer wat zult moeten ontluchten.
Het wordt geleidelijk dus wel ‘dood water’, maar ik heb nog nergens zien staan dat de legionellabacterie lucht nodig heeft. Nogmaals: ook ik put moed uit het feit dat ik het risico bij cv-ontluchten nergens genoemd heb gezien, terwijl toch allerlei groeihaarden de revue passeerden, maar ik heb ook nog nergens gelezen dat de legionellabacterie bij zijn veelal enthousiast groeien en zich vermenigvuldigen in stilstaand water afhankelijk is van lucht. Ik geloof u graag, maar ik zou het wel ergens in een bron zien staan. Ik heb een paar radiatoren die nooit opengaan. De kranen zitten namelijk muurvast, maar als ik ontlucht dan stroomt er uiteraard wel wat water door het voetventiel tegen de normale stroomrichting in weer die radiator in. Hij is dus niet leeg en aan beide kanten geïsoleerd van het systeem, maar het water staat er altijd stil, en plaatselijk zijn er voor legionellagroei gunstige half-warme temperaturen (namelijk bij het onderblok waar het hete cv-water wel naar toe circuleert, maar waar het meteen via de retourleiding teruggestuurd wordt). Dáár zal door warmtegeleiding naar de afgesloten radiator plaatselijk zeker legionella aanwezig zijn. Tenzij dus het beetje lucht dat met aangevuld vers water meekomt hiervoor echt te weinig is.
En op deze plek kan het behalve bij een spuitend lek of bij te enthousiast ontluchten niet echt kwaad.
Bordensteker
9 jaar geleden
Uit mijn Belgische bron (op pagina 2): Legionella-bevorderende factoren: De Legionella-kiem is van nature aanwezig in vele soorten waters, ook in drinkwater.
Aan de waterteller, bij de inkom van het gebouw, is deze kiem aanwezig doch vrijwel niet te detecteren. In de waterinstallaties binnen de gebouwen kunnen er echter omstandigheden voorkomen die de groei (vermenigvuldiging) van deze bacterie bevorderen.
De belangrijkste groeifactor is de temperatuur. Zolang deze onder de 20°C blijft is er geen vermenigvuldiging van de bacterie. Groeibevorderend is een temperatuur van 20°C ( zeker vanaf 25°C) tot 50°C, met een maximale groei van 35 à 40°C. Afsterven van de bacterie treedt op boven de 50°C en verloopt des te sneller naarmate de temperatuur hoger is. Ontwikkeling van de bacterie moet dus steeds gevreesd worden als de temperatuur van het water zich tussen de 25 en de 50°C bevindt. Om zeker te zijn dat er dat er geen ontwikkeling meer is moet de temperatuur minstens 55°C bedragen. Voor hun groei hebben micro-organismen voedingstoffen nodig: aminozuren, mangaan, magnesium, ijzer, enz.
Deze voedingstoffen vindt men terug in de biofilm die zich onvermijdelijk vormt op de wanden van de leidingen en hun onderdelen. Bevorderlijk voor de vorming van deze biofilm zijn oa lage stromingssnelheden, de aanwezigheid van organische verontreinigingen in het water.
Qua voedingsstoffen heeft vooral een toenemende ijzerconcentratie een bevorderend effect voor de groei van de kiem, voor zover men de 50 mg ijzer per liter water niet overschrijdt. Water kan aangerijkt worden door ijzer als gevolg van de corrosie van ijzerhoudende installatieonderdelen zoals bv verzinkt stalen buizen. Corrosie van verzinkt staal ( galvanisé) is dus zeker ook als een risicofactor te beschouwen.
Andere bevorderende omstandigheden voor de groei van de bacterie zijn:
• Stagnerend water, zoals in dode vertakkingen, leidingen naar weinig gebruikte tappunten.
• Afzettingen of sediment gevormd door door het water meegevoerde deeltjes of overmatige kalkvorming (ketelsteen).
ronron1212
9 jaar geleden
In een cv leiding zit natuurlijk lucht als je de ketel bijvult komt er water in met zuurstof. CV ketels worden toch minimaal 2 keer per jaar bijgevuld.