Waarom komen er vaak hallucinaties kijken bij sleep paralysis (slaapverlamming)?

Bij de een met slaapverlamming (Engels: sleep paralysis) zijn er hallucinaties, maar bij de ander zijn er weer geen hallucinaties. Waarom is dat zo?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Ziekten
2.6K

Antwoorden (1)

De verlamming van de spieren tijdens het slapen is een heel normaal verschijnsel dat iedere nacht bij ons allemaal gebeurt tijdens de REM-slaap. Het is een fysiologisch defensiesysteem van het lichaam om te voorkomen dat wij bewegingen die in onze dromen gebeuren echt zouden uitvoeren.

De REM-slaap is het deel van de slaapcyclus waarin je droomt, je hersenen zijn dan druk bezig met het verwerken van allerlei gebeurtenissen, ervaringen, gedachten, emoties et cetera.

Wanneer je met een slaapverlamming wakker wordt vlak na (of dus eigenlijk tijdens) deze droomslaap, kan dit zeer realistische hallucinaties tot gevolg hebben. Je bent eigenlijk aan het dromen terwijl je wakker bent, en daarom lijkt het zo echt en kan het erg heftig zijn en zorgen voor beangstigende ervaringen.
Amadea
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dat weet ik allemaal al hoor, maar waarom zijn er bij de een wel en bij de ander geen hallucinaties?
Amadea
8 jaar geleden
Je weet je lang niet altijd te herinneren dat en wat je gedroomd hebt. Misschien kan je zeggen dat daar verschillende stadia in zijn. Valt de slaapverlamming samen met een heldere droom dan levert dat een hallucinatie op. Maar is het tijdens een andere fase dan wordt alleen de verlamming gemerkt..
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
heb al gezien dat dit bij sommige mensen tot slaapwandelen kan leiden,wanneer de slaapverlamming niet werkt!