Kan iedereen een beroerte krijgen tijdens een lange vliegreis?

Je hoort vaak dat mensen (ook jonge) een beroerte krijgen na een lange vliegreis. Dit komt door te lang stilzitten waardoor er trombose kan optreden; een bloedstolsel in een bloedvat. Deze kan losschieten en naar de hersenen komen waardoor er een beroerte kan ontstaan.

Vraag: kan iedereen zoiets krijgen, m.u.v. die mensen die reeds verhoogd risico op trombose hebben? Met andere woorden kunnen gezonde mensen dit ook krijgen tijdens of na een lange vliegreis?
En na maximaal hoelang na de vliegreis is het risico erop aanwezig?

10 jaar geleden
in: Ziekten
5.3K

Antwoorden (1)

Ja, iedereen kan het krijgen en nog wel tot 8 weken erna.
Zie stuk hieronder:

"In principe loopt iedereen risico na een lange reis en wel gemiddeld driemaal meer dan gewoon op de grond. Dat is niet heel veel, want trombose treft normaal gesproken per jaar maar twee op de duizend mensen. Vliegtuigtrombose treft naar schatting één op de tweeduizend tot vijfduizend reizigers.

Maar er zijn groepen die een verhoogd risico hebben. Dit geldt bijvoorbeeld voor ouderen, dikke en lange personen, mensen die al een keer trombose hebben gehad of waarbij het in de familie voorkomt. Ook de pil of hormoonvervangende therapie verhogen het risico een beetje. Het komt er op neer dat als de kans op gewone trombose verhoogd is – denk ook aan zwangerschap of kanker – de kans op vliegtuigtrombose doorgaans ook hoger wordt. Veel mensen denken dat rokers een verhoogd risico hebben, maar dat is niet zo. Aderverkalking en dus roken, een hoog cholesterol, een hoge bloeddruk of diabetes, spelen geen of vrijwel geen rol.

Wat kun je doen om het te voorkomen?
Geen slaappillen nemen, niet te veel alcohol drinken, maar juist wel veel water en elk uur even de benen bewegen of in ieder geval de kuitspieren een paar keer aanspannen. Alleen mensen met een duidelijk verhoogd risico, die bijvoorbeeld al eens een trombose hebben doorgemaakt, zouden met hun huisarts kunnen bespreken of ze stollingsremmers moeten nemen.
Zomaar gekochte steunkousen zijn zinloos. Ze doen niets of ze zitten te strak waardoor ze juist trombose uitlokken. Wat misschien helpt, zijn speciale, op maat gemaakte kousen, die strak om de enkel en wat losser om de knie zitten. Maar of ze echt werken is niet duidelijk.

Hoe herken je trombose?
Trombose begint meestal met pijn en een wat opgezet been, meestal aan een kant. Soms worden mensen wat kortademig en gaan ze hoesten, als er sprake is van longembolie met wat rood opgehoest spuug.

Een gang naar de dokter is dan aan te bevelen en die zal dan meestal een echo laten maken. Verraderlijk is overigens dat de trombose niet alleen tijdens de vlucht kan optreden, maar ook nog tot acht weken erna, als niemand er meer op bedacht is. Onderzoek met geavanceerde apparatuur wijst trouwens uit dat bij veel mensen tijdens het vliegen piepkleine stolseltjes kunnen ontstaan, maar kennelijk lossen die door het lopen na het vliegen snel weer op."

http://www.plusonline.nl/gezondheid/artikelen/artikel/17/wat-kunt-u-doen-tegen-vliegtuigtrombose
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Klopt een beroerte is niet hetzelfde als een trombose, het kan wel een gevolg zijn van een trombose, maar aangezien vraagsteller zich in haar uitleg van de vraag vooral toespitst op trombose, ben ik daar op ingegaan.