In hoe verre is stank van poep gevaarlijk?

De toiletten in sommige treinen, toiletten van enkele indoor speeltuins die we al bezocht hebben, toiletten op sommige scholen en noem maar op, ze zien er soms echt vreselijk vies uit en het stinkt er soms ENORM!

Ik vroeg mij af in hoe verre de stank van poep gevaarlijk is voor een mens?

Want ik heb vaak de neiging om mijn mond toe te houden en neus dicht te knijpen wegens de vreselijke stank, maar kan het kwaad als je gewoon rustig blijft door ademen in zo'n vieze omgeving met vreselijke stank?

En kan je daar ziek van worden?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Ziekten
8.3K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Doe een dropje of kauwgom in je mond, heb je minder last van de lucht.
liveisgreat
11 jaar geleden
viridiflavus, over gevaarlijke poep met rondzwevende druppeltjes en stofjes, waar je "Q koorts" van krijgt is me nog nooit iets ter oren gekomen.....
Als je dat zo leest is het bijna levensgevaarlijk een openbaar toilet te gebruiken?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat klopt wel hoor, dat Q Koorts besmetting op die manier plaats vind.
Q Koorts is alleen een besmetting van dier op mens, mens op mens besmetting vind niet plaats. De bacterie die Q koorts veroorzaakt kan lang overleven in de lucht. Daarvoor hoef je geen poep te ruiken.

Antwoorden (6)

Je kunt er van over je nek gaan, daar houdt het dan wel mee op.
Dus ongevaarlijk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Alleen als het geconcentreerd in een gierput zit. Dat komt af en toe voor, helaas, dat een boer daardoor bedwelmd raakt en erin valt - wat meestal fataal afloopt. Maar van het even in zo'n stinkruimte verkeren kan je niets krijgen. Wel is aan te bevelen niet te gaan zitten, maar erboven te "hangen" - zodat je niet met akelige bacillen in contact kunt komen.
Amadea
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Gier is, Amadea, geen poep, bovendien komt het niet van menselijke ontlasting.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
"Wel is aan te bevelen niet te gaan zitten, maar erboven te "hangen" - zodat je niet met akelige bacillen in contact kunt komen." Hang je ook met je vingers boven het toetsenbord?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En altijd handschoenen bij de deuren van toiletten?
Een doekje voor de knoppen van verkeerslichten?
Nooit geld aanraken.......
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, ja, van leven ga je nu eenmaal dood!
Ik heb er wel eens een documentaire over gezien (kan hem niet meer als bron geven, want ik weet niet meer hoe deze heet).

Voor zover ik weet is het niet schadelijk om enorm stinkende ontlasting te ruiken, behalve voor je eetlust. Er worden door bacteriën bepaalde zwavelzuurverbindingen aangemaakt/vrijgemaakt in de ontlasting, en die zorgt voor de penetrante lucht.

Misselijkheid en evt. braken lijken mij het 'hoogst haalbare'.

Toegevoegd na 3 minuten:
*zorgen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
stank en giftig zijn geen synoniemen. zo is bv. aardgas niet echt gezond als je het inademt. Maar het is in feite reukloos. De typische aardgasreuk is toegevoegd (dus een geurstof) om te vermijden dat mensen het gas niet zouden ruiken.
Aan de andere kant zijn rotte eieren of rotte vis afgrijselijk om te ruiken, maar bevatten ze geen kwalijke stoffen.
Dus het is niet omdat er iets stinkt dat het gevaarlijk zou zijn. En vise versa.
Om je vraag te beantwoorden : je mag gerust verder ademen als het ergens naar poep stinkt. Eén van de mogelijk gevaarlijke gassen die aan een darm kunnen ontsnappen is methaan. Niet giftig, maar wel een zuurstofvreter. Maar de kans dat mensen die poepen voldoende methaan zouden produceren om je het "rustig verder ademen" onmogelijk te maken is nihil.
Inderdaad ergerlijk die geuren, en zeker ook vermijdbaar als men zorgt voor voldoende verluchting. Maar aan de andere kant : niet giftig.
11 jaar geleden
van de bacterien kan je soms ziek worden maar de stank zelf is helemaal niet gevaarlijk
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je zelf op de wc zit, adem je ook je eigen poeplucht in. De meesten ruiken dat niet omdat het "eigen"is. Alleen al je iets vreemds hebt gegeten ruik je ook je eigen poeplucht.
De poeplucht wordt voornamelijk veroorzaakt door de anaerobe bacteriën (die dus zonder zuurstof kunnen leven) in de darm.
2/3 van de poep is bacteriemassa dus zeer levendig. Echter veel van deze anaerobe bacteriën kunnen niet tegen de zuurstof in de lucht en gaan al snel dood.

De gassen die geproduceerd worden zijn op zich ongevaarlijk, er wordt maar weinig methaan gemaakt.

De lucht is in feite een waarschuwing, wees voorzichtig er zijn bacteriën in de buurt.

Als je dit ruikt, ga dan niet met je hand naar mond of neus. Grote kans dat daar al bacteriën aan zitten en zo IN je mond of neus komen. Gewoon rustig door ademen is dan veiliger.

Goed handen wassen na toiletbezoek, kraan sluiten met gebruikte handdoekje en deur openen met gebruikte handdoekje en je bent weer veilig in de frisse buitenlucht.