Er is geen onderwaarde van je HbA1c; althans niet voor diabeten.
Voor het HbA1c geldt bijna 'hoe lager hoe beter.' Wel is het natuurlijk zo dat een erg laag HbA1c alleen bereikt kan worden door continu (of in ieder geval erg vaak) een te laag suiker te hebben. In de praktijk geeft zo'n bloedsuiker wel klachten waardoor de medicatie aangepast zal worden; daardoor is dat meer een theoretische situatie dan dat dat echt voor zal komen.

Voor gezonde personen geldt er wel een ondergrens, voor de meeste laboratoria geldt een onderwaarde van ongeveer 20mmol/mol. Ook dit is meer een theoretisch getal dan dat het voor de praktijk echt waarde heeft. Ook bij gezonde personen is het HbA1c immers afhankelijk van de bloedsuikers. Het bloedsuiker kan eigenlijk alleen te laag worden als gevolg van medicatie; aangezien gezonde personen geen bloedsuiker-verlagende medicatie zullen gebruiken is het raar om bij een niet-diabeet zo'n laag HbA1c te vinden.
Er zijn slechts een paar situaties waarbij het bloedsuiker te laag kan worden buiten medicatie om. Denk dan aan bijvoorbeeld zeer extreme inspanning of een insulinoom (=een insuline-producerende tumor in de alvleesklier) dat zijn echter zulke extreme en zeldzame situaties dat een HbA1c waarde an sich daarvoor geen of nauwelijks waarde heeft.

Overigens is er ook geen harde bovengrens voor het HbA1c bij diabeten. Een paar jaar geleden werd 53mmol/mol inderdaad als harde grens gehanteerd maar tegenwoordig kan er besloten worden om een hogere, meer op de individuele patient toegespitste waarde te hanteren.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Pieterke
7 jaar geleden
Bedankt voor uw duidelijke antwoord.