wat is de ziekte van schölein heimlich (of hoe je het ook schrijft) en hoe kom je er van af?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Ziekten
1.9K

Antwoorden (2)

Henoch Schonlein purpura veroorzaakt ontstekingen in de bloedvaten (irritatie en gezwollen).Deze ontsteking wordt vasculitis genoemd. Het werkt meestal in op de kleine bloedvaten in de huid. Het kan ook inwerken op de bloedvaten in de ingewanden en de nieren.Als de bloedvaten gaan ontsteken, dan kunnen ze gaan bloeden in de huid en veroorzaken een huiduitslag welke purpura wordt genoemd. De ingewanden en de nieren kunnen ook gaan bloeden.

HSP wordt veroorzaakt als iemands immuunsysteem niet een infectie afweert als het zou moeten. Het gebeurd meestal in het voorjaar, meestal na een ontsteking of aandoening van de ademhalingswegen, zoals een verkoudheid. HSP verschijnt meestal bij kinderen van 2 tot 11 jaar oud, maar het kan bij iedereen ontstaan. Z’n exacte oorzaak is onbekend.Het kan veroorzaakt worden door bacteriële- of virusinfecties, medicijnen, insectenbeten, vaccinaties of blootstelling aan chemicaliën of koud weer.HSP is niet besmettelijk. Doctoren weten nog geen preventie tegen HSP.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Amadea
13 jaar geleden
Maar het is wel de bedoeling dat je je bron vermeldt. Vermoedelijk http://members.multimania.nl/lyma/hsp.htm ?
Volgens de boeken is de ziekte van Henoch-Schönlein een zeer zeldzame aandoening. Toch komt deze ziekte vaker voor dan de boeken aangeven. Net zoals bij Guillain Barré treden symptomen op aan het eind van een ziekte. Heel soms aan het begin van een ziekte.
Het komt vaker voor bij jongens dan bij meisjes en meestal als zij tussen de 3 en 7 jaar oud zijn. Een ander woord voor H-S is anafylactoide purpura of non-trombocytopenische purpura.(veroorzaakt door een capillaire fragiliteit op allergische basis)
De ziekte van Henoch-Schönlein kenmerkt zich door ontstekingen van de haarvaten in de huid en in andere organen. Vooral in de darmen en nieren. Een verklaring voor het ontstaan van H-S is er niet echt, in ieder geval zijn de meningen verdeeld. Het varieert van oorzaak onbekend tot een virusinfectie of een besmetting met streptococcen.
Normaal gesproken begint de ziekte met huiduitslag die gelijkt op galbultjes of pukkeltjes, vooral op de billen en ledematen. Dit wordt gevolgd door kleine speldeprikachtige bloeduitstortinkjes in de huid en vnl. armen en benen. Soms ook op de romp of in het gezicht. De gewrichten kunnen gezwollen zijn.
Af en toe klaagt het kind over buikpijn. De waarschijnlijke oorzaak zou bloeduitstortinkjes in de darmwand kunnen zijn. Er is sprake van echte koliekpijnen al dan niet tezamen gaand met braken. Al heeft niet ieder kind hier last van. Indien de nieren zijn aangetast treft men bloed in de urine aan. Een complicatie zou nefritis kunnen zijn. De kans dat de nieren blijvend worden beschadigd is ongeveer 40%.
Deze beschadiging treedt op doordat zich in de nieren littekenweefsel vormt waardoor de nier stugger wordt. Daardoor verliest de nier een gedeelte van zijn zeeffunctie.

Henoch-Schönlein is een ziekte die zeer acuut kan optreden. Vooral na luchtweginfecties. De ziekte kan beginnen met sterke zwelling van gewrichten en erge pijn in de gewrichten waardoor men zou kunnen denken aan acute reuma. Over het algemeen echter begint de ziekte met huidverschijnselen.

In dergelijke acute ziekteprocessen zullen klassiek homeopaten eerst de acute ziekte behandelen en daarna een constitutionele behandeling starten.