is roken bij ziekte van crohn erg?

Het is bij mij nog niet helemaal duidelijk of ik ziekte van crohn zou hebben of colitis. Natuurlijk is het beter om te stoppen met roken maar toch stel ik deze vraag. Is het echt zo erg om te roken terwijl je 1 van de 2 ziektes zou hebben?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Ziekten
1.9K
Amadea
8 jaar geleden
Roken is altijd erg, ongeacht wat voor ziekte je ook zou hebben.
Rieneke1
8 jaar geleden
Ik durf het haast niet te zeggen, maar roken zou goed zijn voor de darmen. Helaas is het effect van roken op de rest van het lichaam een stuk minder goed.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@rieneke het laatste wat je Wilrijkse Crohn en colitis is het prikkelen van je darmen, dus een dikke - .
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het laatste wat je wilt bij Crohn...

Antwoorden (1)

Tja, wat is erg; het beste advies is toch om te stoppen met roken.

Roken heeft een negatief effect op de ziekte van Crohn. Mensen die roken hebben een verhoogde kans om Crohn te krijgen en mensen met Crohn die roken hebben vaker exacerbaties (=aanvallen waarbij de ziekte-activiteit is toegenomen.) Puur het stoppen met roken kan het aantal exacerbaties volgens sommige onderzoeken met ongeveer 40% doen afnemen.
Mocht blijken dat je de ziekte van Crohn hebt dan is stoppen met roken dus zeer zeker aan te raden. Dan heb ik het nog niet eens over het positieve effect dat stoppen met roken op de rest van je lichaam heeft.

De enige ziekte die ik ken waar roken een positief effect op heeft is colitis ulcerosa; het gaat dan om een zeer milde vermindering van de ontstekingen. Of dit effect er daadwerkelijk is staat eigenlijk nog niet eens zeker vast; er zijn ook onderzoeken die dit positieve effect niet aantonen.
Toch moet je dit niet zien als een goed argument om te blijven roken als blijkt dat het om colitis ulcerosa gaat. Zoals gezegd is het effect (als dat er al is) zeer mild. Het moge duidelijk zijn dat roken op vele andere gebieden negatieve effecten heeft; het zeer milde positieve effect bij colitis staat in geen contrast met de vele, veel grotere negatieve effecten op de rest van je lichaam.

Dus Crohn of colitis, het beste advies blijft te stoppen met roken.