als een kind de ziekte van pfeiffer heeft, kan je hem/haar dan naar school laten gaan?

Je krijgt te horen dat er een kindje is wat de ziekte van pfeiffer heeft.
Is het dan geoorloofd om het kindje naar de peuterspeelzaal te laten gaan ivm besmettingsgevaar?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Ziekten
5K

Het beste antwoord

Het virus bevindt zich in het speeksel van iemand die besmet is. Door direct contact (zoenen) kan het virus in de mond van een ander terechtkomen (vandaar ook wel de naam ‘kissing disease’). Besmetting kan ook plaatsvinden door te eten en te drinken met bestek en bekers die gebruikt zijn door iemand die besmet is. Ook door speelgoed of potloden in de mond te steken kan besmetting optreden.
Mensen kunnen vanaf één week na de besmetting gedurende lange tijd (tot 18 maanden) het virus uitscheiden en anderen besmetten. Wie eenmaal besmet is blijft het virus bij zich dragen en kan besmettelijk zijn voor anderen wanneer het virus weer de kop opsteekt en tot ziekte leidt.
Iedereen kan in contact komen met het virus en ziek worden. Dat gebeurt vooral bij jonge kinderen en jongeren, maar besmetting kan ook op latere leeftijd plaatsvinden.
Extra alertheid op goede hygiëne kan de kans op verspreiding verminderen:
• Laat het patiëntje een eigen beker en bestek gebruiken. Een jaar lang moet niemand anders bestek en beker van iemand met Pfeiffer gebruiken.
• De leidsters moeten hun handen wassen na het verschonen van kinderen.
• Speelgoed dat in de mond gestopt kan worden moet regelmatig goed schoon worden gemaakt.
• Leer de kinderen om bij hoesten en niezen een papieren zakdoek voor de mond en neus te houden, en die na dat eenmalige gebruik weg te gooien.

Mensen met de ziekte van Pfeiffer die zich goed voelen kunnen gewoon naar kindercentrum, school of werk. Informeer de leiding, zodat zij extra kunnen letten op de hygiëne.
Kinderen die contact hebben gehad met een kind met de ziekte van Pfeiffer kunnen al besmet zijn. Thuishouden helpt niet om de ziekte te voorkomen.
Amadea
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Heb het vorig jaar gehad. Maar bij mij verliep het veel erger. Besmettings gevaar? Nee... of hij moet veel voorwerpen in zn mond doen of staan zoenen met iemand. Het gaat echt om speeksel bij pfeiffer.

Toegevoegd na 2 minuten:
En kinderen zijn er niet zo ziek van als jongvolwassenen... ik had 40,3 graden koorts, en verder 3 weken lang rond de 38 graden. Had ook erge keelonsteking! De huisarts schrok van mn amandelen haha. Beterschap!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja mijn weerstand was te laag, bleek later door een vit. b12 tekort. Mijn amandelen zijnook verwijderd. Kreeg 7 x keelonstekingen in een jaar... kans op een abces was dus te groot en ze moestten dua wegg.volgens de KNO arts (:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Pfeiffer hoort bij de herpesvirus volgens mij, zoiets als een koortslip, tenslotte kan pfeiffer elk moment actief worden zoals een koortslip dus.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Pfeiffer is het Epstein-Barrvirus, oftewel het Humaan Herpesvirus 4. Het koortslipvirus is Herpes Simplex 1 - dus wel verwant, maar niet gelijk.
'De besmetting gebeurt naar men aanneemt vaak via speeksel, de reden waarom klierkoorts wel eens de kusziekte wordt genoemd. Omdat de incubatietijd zo lang is, is dit echter vrijwel nooit te bewijzen. De besmetting vindt vaak plaats door personen die de ziekte reeds gehad hebben. Het EBV blijft immers het hele leven latent aanwezig, en kan gereactiveerd worden en zo besmettelijk zijn. Bij 15 tot 20% van de gezonde seropositieve volwassenen is het virus in de keel aantoonbaar. Over het algemeen (95%) is dan ook bij een nieuw geval geen zieke persoon in de omgeving aan te wijzen als besmettingsbron.'

Als een kind niet te veel last heeft van de symptomen kun je hem / haar gewoon naar school laten gaan, qua besmettingsrisico maakt het namelijk niet veel uit.