Nee. Je kan geen reuma krijgen als je vochtige kleding draagt.
Reuma is een auto-immuunziekte die al in je lichaam aanwezig is. Hooguit, als je reuma hebt, kan je extra last krijgen van bepaalde gewrichten nadat je vochtige kleding hebt gedragen, maar dan waarschijnlijk vooral doordat je het door je vochtige kleding een onaangenaam gevoel hebt gekregen en ongemerkt in een andere houding bent gaan zitten dan normaal waardoor je bijvoorbeeld bepaalde gewrichten extra hebt geforceerd. Maar het krijgen van reuma zelf heeft niets met vochtige kleding te maken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Koud mistig weer zou slecht zijn voor reumapatiënten en een warme droge zomer goed. Deze volkswijsheid is maar ten dele waar. Alleen de luchtvochtigheid vlak bij de huid is van belang. Daarom hebben reumapatiënten juist in de warmste zomermaanden de meeste pijnklachten. Dat blijkt uit onderzoek waarop Wieb Patberg 16 februari 2005 aan de Rijksuniversiteit Groningen is gepromoveerd.
Patberg, die zelf reumatoïde artritis heeft, deed de metingen voor een groot deel aan zijn eigen lichaam. Sinds 1983 houdt hij zijn gewrichtspijnscores bij, later ook de bloedbezinking (een maat voor de gewrichtsontsteking) en de hoeveelheid reumafactor in het bloed. Met deze unieke dataset kan hij nieuwe verbanden leggen tussen reuma en lokale weersomstandigheden als temperatuur en luchtvochtigheid. Een onderzoek onder 88 patiënten met reumatoïde artritis bevestigt zijn bevindingen.

Door kleding, verblijf binnenshuis of airconditioning verschilt het microklimaat aan de huid vaak van het meteorologische weer. Dat verklaart volgens Patberg waarom verschillende onderzoeken soms tot tegengestelde conclusies komen. In zijn proefschrift weet hij deze tegenstrijdigheden terug te voeren op plaatselijke omstandigheden. Zo zou een Australisch onderzoek uitwijzen dat de gewrichtspijn in de loop van de zomer juist afneemt. "Dat is minder verrassend dan op het eerste gezicht lijkt", zegt de promovendus. "In de warmste tijd van het jaar gebruiken veel Australiërs ventilatoren en airconditioning. Daardoor is de vochtigheid vlak bij de huid zelfs lager dan in de winter.

Patberg raadt reumapatiënten aan meer tijd buitenshuis door te brengen, bij voorkeur zonder jas. Bij hemzelf werden de gewrichtsklachten minder als hij langer dan 2,5 uur per dag buiten was. "Over het algemeen is het buiten kouder en droger dan in huis. Door minder kleding te dragen neemt de ventilatie aan de huid bovendien toe, waardoor de luchtvochtigheid daar nog verder daalt." Daarnaast geeft hij het advies om 's nachts het slaapkamerraam open te houden en geen pyjama aan te trekken.

Ik hoop dat je vraag nu duidelijk is.

Vriendelijke groet,
NoNickname
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En wat is nu je antwoord?