Is het afwassen van je borden, kookpotten, bestek etc... met een spons gevaarlijk/ongezond?

Uit een nieuwe studie blijkt dat er zo'n 10 miljoen bacteriën te vinden zijn op de 6,5 vierkante centimeter van een keukenspons.

http://www.hln.be/hln/nl/14/You/article/detail/1538040/2012/11/22/Gevaarlijk-je-borden-afwassen-met-een-spons.dhtml

Ik wou hier verder op in gaan eigenlijk, is dit echt wel zo?

Ik hoop van niet want ik was al jaren met een spons en het bevalt me prima :S

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Ziekten
1.5K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
je kunt de spons natuurlijk altijd nog even goed desinfecteren door er hem even in kokend water te leggen of hem in wat azijn te dopen. Als je regelmatig een nieuwe spons pakt, zal het allemaal wel meevallen. Je weerstand kan wel wat hebben
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik bedoel kokend heet water en niet kokend.
Ritsuka
11 jaar geleden
Spons in bakje water en in de magnetron
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik vraag me af of dit gaat over sponsjes die bijvoorbeeld al een dag liggen, of ook over schone sponsjes die op 60 graden gewassen worden, en na een aantal uur op het aanrecht al vervangen worden door een ander sponsje.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee die niet fynnya maar wie doet dat?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je hebt gelijk wat je zegt over die bacteriën,mijn moeder spoelt sponsjes daarom na gebruik altijd af met kokend water,dat dood die bacteriën dan weer.
Dat moet je trouwens ook doen met snijplanken,daar komen echt veel bacteriën in!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Juist Khepput, wat laat iedereen zich toch gek maken. 10 miljoen bacterien....nou en....wat is er mis mee. Bacterien zijn niet slecht !! Of het er nu 10 of 30 miljoen per vierkante centimeter zijn daar kan je prima tegen. Zag laats een reclame waarin ook weer zo'n verzonnen verhaal naar voren kwam. "men zegt dat als je ongesteld bent je niet te dicht bij iemand moet gaan staan".....hoe bedenken ze het....maar ja er moet verkocht worden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Fijn nelly dat je zo'n onzin verhaal vergelijkt met dit onderzoek. De vraag is of het waar is en natuurlijk is het waar. Het ligt er alleen aan hoe de vs het precies doet of het ook echt gevaarlijk is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja het is een wonder dat er zoveel mensen op de wereld zijn, volgens dergelijke onderzoeken mogen we blij zijn 'smorgens uit bed te komen zonder bezweken te zijn aan bacterien.

Antwoorden (4)

Zoals het er al staat: voorspoelen is geen probleem maar je wast toch niet werkelijk het bord als laatste af in een sopje met een vieze gebruikte spons?

Een spons neemt water op en geeft dat niet weer zo makkelijk af en zal nog vochtig zijn als je het de volgende keer weer gebruikt. Een afwasborstel droogt veel sneller op maar ook daar moet je mee oppassen natuurlijk.

Het is het schoonst als je bijv met een sponsje voorspoelt en met een andere borstel of spons het echte laatste schoonmaakwerk doet.

Verder: waarom zou het niet waar zijn? Het gaat om gemiddelden bij zo'n onderzoek, bij jou kan het dus best wel meevallen maar ook tegenvallen. Kijk eens serieus hoe jij omgaat met hygiene in het huishouden. Er staan meer tips in het artikel.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als het altijd al goed gaat, zou ik er gewoon mee doorgaan. Altijd maar alles hygiënisch willen doen is uitputtend voor het immuunsysteem. Mocht u of een familielid een lagere weerstand hebben of ziek zijn, dan is het misschien wel even verstandig om het (een tijdje) te laten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Voordeel van een spons is dat deze het hele oppervlakte goed zal bereiken en daarmee ook het vuil goed kan verwijderen. Als de spons veel bacteriën bevat (en een spons die een tijd vochtig is geweest en in de kern nog steeds vochtig is, bevat altijd veel bacteriën) zullen deze bacteriën ook op het voorwerp komen.

Door twee of meer sponsen te gebruiken, die pas weergebruikt worden als ze door en door droog zijn, kun je de veiligheid makkelijk vergroten.

Als je iets dus met een spons hebt schoon gemaakt is het daarom belangrijk om als laatste goed na te spoelen, daarmee verdwijnt het laatste vuil en daarmee ook heel veel bacteriën.

Met spons, borstel, zakdoek, schuurpapier enz. Het maakt niet uit. Bacteriën zul je altijd na zo'n procedure vinden.

Na een goede schoonmaakprocedure is het aantal in principe zo klein dat zowel gezonde mensen als enigszins zieke mensen er geen schade van ondervinden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een huishouden is geen OK van een ziekenhuis en het is nogal dom om te doen alsof. Als je alles steriel maakt leg je bij de eerste de beste besmetting het loodje. Een mens is prima opgewassen tegen de meeste ervan en heel veel hebben we zelfs nodig voor b.v. een gezonde spijsvertering (een gezonde volwassene torst gemiddeld zo'n 1,5 kg bacteriën met zich mee). Waarmee ik maar wil zeggen dat de meeste mensen zich alleen zorgen maken over bacteriën omdat ze zijn opgegroeid met reclamespotjes die de vrees voor bacteriën aanmoedigen.
Ik was al tientallen jaren af met sponsjes die waarschijnlijk krioelen van de bacteriën en nog nooit is er iemand die bij mij kwam eten of koffiedrinken de volgende dag plotseling ziek geworden.
Als iets voor het oog schoon is dan is het gewoonlijk schoon genoeg en dat wordt pas anders als er zoiets als een cholera-epidemie heerst.