Kun je wiwitverlies in urine hebben zonder nnierschade of nierziekte?

Bij mij is eiwitverlies in de urine vastgesteld het was 1 plus op de albustix en de huisarts mat ook 1 plus toen hebben ze bloed geprikt en daar kweam uit dat de kreatine goed was en dus zei de huisarts dat mijn nieren perfect werkten en ik had ook geen hoge bloeddruk en ook geen suiker dus alles was goed en toen nog een paar keer de urine bij de huisarts laten nakijken en bleef 1 plus zei hij dus verder onderzoek was niet nodig dat hebben veel mensen zei hij is dat wel zo? ik ben inmiddels anderhalf jaar verder en heb nog steeds eiwitverlies in urine

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Ziekten
1.7K

Het beste antwoord

Ja, dat kan. Het komt vooral voor bij lange, magere mannen, maar andere mensen kunnen het ook hebben. Als verder alle meetwaarden goed zijn, hoef je je er geen zorgen over te maken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Eiwitverlies in de urine hoeft niet altijd het gevolg te zijn van nierschade. Is dat wel het geval dan spreken we van glomerulaire proteïnurie (proteÏne = eiwit; urie = 'in de urine'). Glomerulair duidt op de glomerulus, een soort filter waarlangs het bloed in de nieren wordt gefilterd. Normaal is dit filter fijn genoeg om eiwitten uit het bloed vrijwel geheel tegen te houden, maar wanneer er sprake is van nierschade dan is dit filter in meer of mindere mate defect en komt eiwit mee. Het plasma-eiwit albumine wordt in de urine gemeten om te kijken of er sprake is van glomerulaire proteïnurie.

Naast deze vorm van proteïnurie is er ook overloopproteïnurie en tubulaire proteïnurie.
Overloopproteïnurie ontstaat door een hoge eiwitproductie. Normaal wordt er altijd wel wat eiwit door de nieren in de urine uitgescheiden maar dit wordt uiteindelijk door de nierbuisjes weer teruggepompt naar het bloed. Als de eiwitproductie de terugpompcapaciteit van de nierbuisje overschrijdt dan kan er eiwit in de urine terechtkomen.
Tubulaire proteïnurie ten slotte kan ontstaan doordat het oppervlak van de nierbuisjes is beschadigd waardoor eiwitten minder goed kunnen worden heropgenomen in het bloed.

Je huisarts heeft ook je creatinine gemeten en die was goed, wat inhoudt dat je niercapaciteit redelijk in orde zal zijn. Dat hoeft echter niet per se te betekenen dat er geen sprake zou zijn van glomerulaire proteïnurie oftewel een defect in de glomerulus.