Nee, beslist niet. Maar zulke vragen zijn eigenlijk alleen door behandelend artsen te beantwoorden om dat alle gevallen op zich zelf staan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op uitzaaiingen (metastasen) zit geen enkele kankerpatiënt te wachten. Laat ik daar eerlijk over zijn, maar uitzaaiingen hoeven lang niet altijd te betekenen dat er geen behandeling of genezing meer mogelijk is. Als de kans op volledige genezing klein is kan de kwaliteit van het leven met behandelen worden verbeterd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een uitzaaiing op één plaats is bijvoorbeeld veel beter te behandelen dan uitzaaiingen op meerdere plaatsen. En dan is de plaats van de uitzaaiing ook belangrijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het ligt eraan

welke vorm van kanker is het (snel groeiend?)
staat de persoon al onder controle
is er 1 of zijn er meerdere uitzaaiingen
waar zit de uitzaaiing

tijdig ontdekken is een must. kanker kan behandeld worden met chemo en medicatie. verwijderd worden door operatie (afhankelijk van het gebied en de grootte)
soms kan een gezwel kleiner worden door chemo, soms kan het rusten (groeit niet meer, maar word ook niet kleiner)

een simpel antwoord als ja of nee is er dus niet, maar dat een uitzaaiing per definitie altijd als terminaal gezien moet gaat gelukkig lang niet altijd op!!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Uitzaaiingen hoeven niet per se terminaal te zijn. Het scheelt ook per soort kanker hoe gevaarlijk de uitzaaiingen kunnen zijn. Als je bijv. teelbalkanker hebt en je hebt uitzaaiingen in je hersenen is dit relatief goed te behandelen. Heb je echter longkanker en is dit naar de hersenen uitgezaaid is je overlevingskans nihil.

Zo had Lance Armstrong bijv. teelbalkanker, dit was uitgezaaid naar zijn hersenen en longen, hij is hiervoor behandelt en leeft nog steeds. Als het een andere primaire kankersoort was geweest dan was hij nu al overleden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nee hoeft
ligt er aan waar en wat voor soort kanker het is.