Wat kan ik doen, de vervanger van mijn huisarts heeft me heeft me op allerlei ziektes laten testen, terwijl ik daar niet voor kwam, wat kan ik doen?

Ik kwam voor mijn vraag over lactose, zie vorige vraag, en daarom vond hij het goed om mij overal op te laten testen, zegt hij, maar in het formulier voor het bloed prikken, staat dat er alleen op voedselintolerantie heeft getest, hij heeft niet besproken, waarom hij dat deed, waarom dat het nodig was, helemaal niks. Al deze andere testen heb ik nooit gehad en zit ook niet in de familie. Zoals suikerziekte, leveraandoeningen, terwijl ik darmkrampen had, kijken het bloed in orde was, kijken of ik zwanger was, dat was niet aan de orde, anders zou ik het wel weten?! Wat is hier aan de hand? Hij lachte tijdens het telefonisch spreekuur, ik had wel laten blijken dat dit niet de juiste manier van werken, was. Ook was hij arrogant, lomp en wou hij mij als patient wegpikken van zijn andere collega's terwijl hij een vakantiekracht is, anders werkt hij daar niet. Is dit zomaar gedaan omdat ik aan het zeuren was, terwijl de klachten wel serieus hadden moeten gevonden. Moet ik een klacht indienen, zo ja waar dan?

Toegevoegd na 17 minuten:
Hoe kan er getest worden op allerlei dingen bij het bloedprikken terwijl er in het formulier niks van dit soorten is aangekruist behalve dan voedsel intolerantie?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Ziekten
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je aanvulling snap ik niet. Je klacht is toch dat hij je op dingen heeft laten testen waar je niet voor kwam? En in je aanvulling schrijf je dat hij alleen op voedselintoleranties heeft laten testen en er niks anders was aangekruist. De meeste intoleranties kun je trouwens niet met een 'gewoon' bloedonderzoek testen, maar dat terzijde. Wat is er nu precies gebeurd, en wat had er volgens jou moeten gebeuren?

Antwoorden (2)

Het is toch niet erg dat je meteen gekeken is of er meer aan de hand is?
Als hij tevoren heeft gezegd dat het goed was om dat te doen had je het aan moeten geven dat je dat niet wil. Ik persoonlijk zou het juist wel op prijs stellen dat alles gecheckt is.

Wb zijn lompe gedrag, zeg tegen hem dat je zijn manier van werken niet prettig vindt en laat het daarbij.
Een klacht gaat alleen maar tijd in zitten en ws bereik je er niets mee.
En niet meer naar hem toe gaan...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Jij komt met klachten van buikpijn, krampen, misselijkheid na het eten, en hoofdpijn. Je vertelt dat je het idee hebt dat dit met bepaald voedsel (lactose-intolerantie) te maken heeft. Je huisarts laat vervolgens verschillende onderzoeken doen, waarmee hij een beeld kan krijgen van de oorzaak van je buikklachten. Omdat daar heel veel verschillende oorzaken voor mogelijk zijn, moeten er ook meer onderzoeken worden gedaan. Ik zou het persoonlijk zeer onzorgvuldig vinden als een huisarts alleen maar op het oordeel van de patiënt af zou gaan en dan enkel laat testen voor iets waar de patiënt naar vraagt, terwijl er voor die klacht nog veel andere mogelijke oorzaken zijn. Zo zie je gemakkelijk dingen over het hoofd, en dan neem je in feite de klacht niet serieus.

De ene huisarts communiceert wat meer dan de andere, en waar de één vantevoren precies zal zeggen: "ik laat je ook testen voor X, Y en Z", zegt de ander alleen: "ik zal wat onderzoek aanvragen". Gelukkig gaat er hier in Nederland helemaal niets geheimzinnig aan dat soort aanvragen, en zie je als patiënt ook gewoon wat de arts voor onderzoeken heeft aangevraagd. Wat er gebeurt is tijdens het spreekuur, daar kan ik niet over oordelen. Sommige artsen zijn inderdaad arrogante **kels, maar dat wil nog niet zeggen dat het an sich verkeerd is om een uitgebreider onderzoek aan te vragen wanneer iemand komt met onduidelijke buikklachten. Integendeel, ik denk dat dat juist zeer zorgvuldig is. Oké, van een zwangerschapstest zou het handig zijn als je vantevoren vraagt aan een patiënte of ze zwanger zou kunnen zijn, en daarna eventueel in overleg besluit om al dan niet te testen. Maar met het aanvragen van het onderzoek op zich lijkt mij niets mis: de uitslag gaat immers straks naar jou toe, dus dient enkel en alleen om jóu verder te helpen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat een mooi antwoord Lies12!! Dikke + @echtniet11
Vaak zijn de communicatieve vaardigheden van een arts wat minder, maar dat betekent niet per se dat hij een slechte arts is.
Ik ben het 100% met Lies12 eens dat juist het niet aanvragen van aanvullende analyse onzorgvuldig was geweest.
En ik denk dat als je al een beetje gepikkeerd was omdat de vervangende arts niet was wat je verwacht had, of welke andere reden dan ook, dan kan het ook zijn dat je zijn reactie niet goed hebt begrepen, en nu ga je je dingen voorstellen die misschien er niet zijn.
Maar goed, ik was daar niet, ik heb het niet gezien, misschien heb je helemaal gelijk en was de reactie van de arts totaal ongepast en onacceptabel, maar ik zou zeggen: laat het een beetje bezinken, lees nog eens het prachtig stukje wijsheid van Lies12, bedenk goed voor jezelf of het niet een heel klein beetje aan je kan liggen, want wie weet, misschien volgend jaar staat hij weer daar, en je wil toch op een normale met je arts kunnen omgaan, toch?
(^_^)