Is de kans groter dat ik schizofrenie heb omdat mijn overgrootmoeder het heeft?

Mijn overgrootmoeder (moeder van mijn moeders' moeder) heeft schizofrenie. Is de kans hierdoor groter dat ik het ook heb? Zo ja, hoe veel groter dan wanneer dit niet het geval zou zijn?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Ziekten
1.2K
Erna55
8 jaar geleden
Je overgrootmoeder is waarschijnlijk meer dan 50 jaar geleden gediagnostiseerd.
Het is niet zeker dat ze nu dezelfde diagnose zou krijgen. In die periode werd het etiket schitzefrenie gegeven aan patienten die als MPS, PTSS en paranoide persoonlijkheidsstoornissen gediagnostiseerd worden.
Wanneer je grootouders of ouders geen psychiatrische diagnoses hebben, dan is de kans zeer klein dat het bij jou zal ontwikkelen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Erfelijkheid is schromelijk overschat in onze maatschappij en het is juist, dat er een soort trigger nodig is, om genen aan, of uit te schakelen. Die trigger kan 'iets' in jouw eigen mind zijn, maar ook een trauma dat je overkomt. Zie mijn bron. Bronnen:
- http://www.arendlandman.nl/2011/08/genen-zijn-niet-bepalend-voor-ons-gedrag-bruce-lipton-vertegenwoordiger-van-de-nieuwe-biologie-introduceert-baanbrekend-paradigma-in-zijn-boek-%E2%80%98de-biologie-van-de-overtuiging%E2%80%99/

Antwoorden (1)

Ja, deze kans is zeker groter, naar schatting zo'n 10 tot 50 keer groter. Dit zegt echter niet alles! Vroeger werd er vaak naar individuele oorzaken gewezen (bijvoorbeeld stress en hersenontwikkeling), terwijl wetenschappers de afgelopen jaren hebben ontdekt dat het vaak om een samenhang meerdere factoren gaat.

Dat je een grotere loopt omdat het in je familie voorkomt, betekent niet dat je het ook krijgt. Wetenschappers stellen dat er in veel gevallen een 'trigger' nodig is. Dat kunnen heftige gebeurtenissen zijn, maar ook bepaalde 'storingen' in de ontwikkeling van je hersenen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
+
Overgrootmoeder is echter wel ver weg, dus die kans zal waarschijnlijk kleiner dan de 10 keer zijn.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
https://nl.wikipedia.org/wiki/Schizofrenie
Hier meer getallen.
Voor een kind is de kans 13%
Voor een willekeurig persoon 1%, dus die kans is voor een kind van een patiënt 13x zo groot.
Voor een kind van een kind van een kind van een patiënt is de kans waarschijnlijk verwaarloosbaar groter dan van een willekeurig persoon.
Uitrekenen heeft geen zin omdat dit geen kansberekening is, maar genetica.
Verwaarloosbaar, omdat andere factoren een veel grotere rol zullen spelen.