Hoe komt het dat vrouwen meer osteoporose (botontkalking) krijgen dan mannen?

Oestrogenen gaan osteoporose tegen. Vrouwen hebben meer oestrogenen dan mannen. Hoe komt het dan dat vrouwen meer osteoporose hebben dan mannen?

Toegevoegd na 3 uur:
Sorry, maar onderstaande antwoorden zijn geen op mijn vraag! Want vrouwen hebben na de overgang toch nog meer oestrogenen dan mannen, hoe komt het dan dat ze meer osteoporose krijgen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Ziekten

Antwoorden (2)

Hoe ouder men wordt, hoe meer bot verloren gaat. Bij vrouwen verloopt dit proces vanaf de menopauze sneller dan bij mannen. Dit verklaart waarom osteoporose vooral vrouwen treft.

• Door de menopauze houden de eierstokken op met functioneren en wordt de productie van oestrogeen, het vrouwelijke hormoon, stopgezet. Dit hormoon speelt een essentiële rol in de opbouw van het bot.
Wanneer de productie van oestrogenen te laat op gang komt of wordt onderbroken, dan verloopt de botopbouw niet optimaal. Dit gebeurt bv. bij een vroege menopauze, bij het laat optreden of het tijdelijk uitblijven van maandstonden of bij het wegnemen van de eierstokken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Door de overgang is de kans bij vrouwen duidelijk groter, ze hebben minder botmassa dan mannen, en ze verliezen bovendien in versneld tempo bot onder invloed van de hormonale veranderingen vanaf de overgang.

In de eerste paar jaar van de overgang verliest een vrouw gemiddeld 15% van haar totale botmassa. Roken en alcohol kunnen dit proces nog versnellen. De balans tussen de opbouw en afbraak is dan ernstig verstoord. Na 3-5 jaar gaat het tempo waarin botverlies optreedt weer omlaag naar 0,5-1% per jaar: hetzelfde tempo als in de jaren voorafgaand aan de overgang.

Een vrouw die erg vroeg in de overgang is gekomen (dat wil zeggen voor het 45ste jaar), heeft een extra grote kans. En er zijn aanwijzingen dat bij osteoporose ook een erfelijke component meespeelt.