Als je chemotherapie krijgt, doen ze dat dan alleen als er kans is dat je het overleeft of ook bij "uitstel van executie"?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Ziekten
5.6K

Het beste antwoord

Dat wordt natúúrlijk ook gedaan om het leven te verlengen. Maar dan wel in overleg met de patiënt.

Toen mijn schoonvader uitzaaiingen kreeg, na een jaar 'schoon' geweest te zijn, was direct zijn doodvonnis al getekend. Bij die vorm van kanker, zodra die uitzaaiingen er zijn, is het overlevingspercentage na twee jaar letterlijk 0. Natúúrlijk hebben zijn artsen toen niet gezegd 'dat was het dan, hier heb je pijnstillers voor het einde, dág meneer'.

Hij heeft gekozen voor behandeling zolang de balans nog doorsloeg naar levensverlenging met kwaliteit van leven. Wie zouden artsen zijn om hem die tijd met ons te ontzeggen? Hij heeft ook zélf gekozen om te stoppen met behandelingen toen het middel definitief erger werd dan de kwaal, en alleen nog kwaliteit van leven wegnam. En een paar maanden later heeft hij zijn eigen dood gekozen via passieve euthanasie.

Trouwens: dood gaan we allemaal. In dat opzicht is iedere medische handeling uitstel van executie. Waar zou je als arts de grens moeten leggen? Is dat niet iets dat mensen zélf moeten kunnen beslissen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Je hebt natuurlijk zelf een belangrijke stem, bij het bepalen van het behandelplan. Als de chemo een belangrijke tijdswinst oplevert en de kwaliteit van leven er niet teveel door achteruit gaat, dan kan chemo ook ingezet worden, om wat extra tijd te winnen. Dus ook als er geen kans is op genezing, kan er toch chemo worden ingezet.
13 jaar geleden
Chemotherapie kan curatief bedoeld zijn, dus om genezing na te streven, of palliatief, dus om lijden te verzachten - uitstel van executie inderdaad, en vooral in de hoop ergere pijn en problemen te voorkomen of zo lang mogelijk uit te stellen.
Dat zal een arts te allen tijde overleggen, en ook duidelijk maken wat de voor- en nadelen zijn - want als je langer leeft door chemo maar de kwaliteit van leven is matig, wat dan? Een goede arts bespreekt dat met zijn/haar patiënt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Chemotherapie doen ze ook wel eens als al bekend is dat de patiënt ongeneselijk ziek is. Ik heb het bij een kennis meegemaakt. Ze deden dat, omdat hij zo nog 2 jaar te leven had, en anders maar een paar maanden.

In die 2 jaar heeft hij nog uitgebreid kunnen reizen, en afscheid nemen van de mensen die hem dierbaar zijn.
Het was inderdaad een uitstel, maar het zorgde dat hij minder pijn had, en nog tijd had om alles af te ronden zoals hij dat graag wilde.

Afgelopen december is hij overleden, de antibiotica en dergelijke werkten niet meer, en hij heeft voor palliatieve sedatie gekozen. Maar ik ben blij dat er nog een chemo therapie voor hem beschikbaar was op dat moment.
13 jaar geleden
Ja helaas ook om uitstel te bereiken. Wat dan ook vaak lukt.

Toegevoegd na 1 minuut:
Het ""helaas"" slaat op: dat er heus niet altijd zicht is op totale genezing.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zelf stierf meer door de chemokuur dan door de kanker zelf. Ik moest 8 kuren maar bij het begin na de tweede kuur heb ik hard en duidelijk met de oncologen gesproken. Als wetenschapper heb ik eerst het effect aangevochten. Op grond daarvan alleen bleek mij dat het voorschrijven van een chemokuur een protocol kwestie is. De bewijzen dat het helpt zijn mager. Mij mij waren de effecten van de eerste kuur zo slecht, dat ik lever de stekker eruit zou hebben getrokken (ik had afscheid genomen van familie). Ik ben na het stoppen enorm opgeknapt. Ik weet nog steeds zeker dat ik binnenkort dood ga, maar ja ik ben 70 dus, daar heb je geen kanker voor nodig. Ik zou het nooit meer doen. Onder geen voorwaarde.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De wens is bij het ontdekken van kanker dat de medicijnen zodanig werken dat de kanker weggaat. Vaak een lastige en complexe behandeling. Ook wordt cytostatica ingezet als er eigenlijk geen genezing mogelijk is maar dat er wel te verwachten is dat bijverschijnselen van de tumor onderdrukt kunnen worden en daardoor een betere kwaliteit van leven ontstaat. Allebei de opties in jouw vraag kunnen dus.