Hoe krijg je zona het snelst weg?

Hallo, ik ben Charlotte en ik heb onlangs zona of gordelroos gekregen. Ik neem er medicatie voor en rust wat uit. Maar op welke manier krijg ik zona nu het snelst weg? En, kan ik met zona gaan werken of zou ik eerst enkele dagen thuis rusten?
Dank bij voorbaat.
Charlotte

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Ziekten
28K

Antwoorden (3)

Je kunt gaan werken met gordelroos, maar het kan wel besmettelijk zijn als de blaasjes opengaan, maar alleen bij aanraking van dat stuk huid.

Meestal geneest gordelroos vanzelf na ongeveer een maand, maar je kunt wel iets doen om de genezing te bevorderen. Een goede hygiëne is belangrijk, dus was jezelf elke dag voor en na het slapengaan, in ieder geval de plekken waar de gordelroos zit. Bij de dokter kun je antivirale middelen krijgen, zoals zovirax.

Als de gordelroos op je gezicht komt, zo snel mogelijk naar de huisarts, want als het in je oog komt kan het heel moeilijk zijn om eraf te komen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Beste Charlotte, koortsuitslag rond de lippen (herpes) is hetzelfde virus als een zona die je meestal krijgt thv de romp. Ik heb helaas veel ervaring met beiden. Indien het gaat om koortsuitslag dan ben ik het beste en het snelste gebaat door het volgende : dep een oorstaafje in ontsmettingsalcohol en duw de blaasjes open. Laat opdrogen (er komt dan een witte waas) en ontsmet nog eens goed met isobetadine. Meestal staan er de dag nadien kleine korstjes op die heel snel wegpulveren. Bij mij is het gebruik van zoviraxcreme NIET efficient, het lijkt of het de uitslag enkel maar erger maakt. (heb me trouwens al meerdere keren afgevraagd of dat kleine tubetje, wat dan nog ontzettend duur is, niet gewoon een verkoopstruuk is). Over zona: dat blijkt een ontsteking/verzwering te zijn van piepkleine zenuwuiteinden. Je bent doodmoe, het doet pijn, het prikt en niet vergeten : het is erg besmettelijk (voor jezelf). Ook bij zona is het belangrijk dat de blaasjes ZO SNEL MOGELIJK uitdrogen ipv verder uit te lopen. Mijn dermatoloog schrijft me dan ook steeds hetzelfde voor : 3x/dag ontsmetten met Isobetadine en eventueel Aciclovir tabletten nemen (Zovirax bvb). Ik heb vorig jaar welgeteld 5d gerust met een zona op de rug. Ik heb echter niet voldoende naar mijn lichaam geluisterd, ik ging na een week terug werken en stortte me op het werk. In deze tijden heeft een mens soms niet meer de 'luxe' om deftig te herstellen. Nu, na 10 maanden later voel ik dat ik nog steeds niet de oude ben. Ik bén, sinds mei 2011, nooit meer in topvorm geweest. Ik besef nu dat ik al heel mijn leven teveel hooi op mijn vork neem, té flink ben, téveel doorzet ook al gaat het eigenlijk niet. Dat is zo verkeerd. En het feit dat je een zona krijgt zou eigenlijk een WAARSCHUWING moeten zijn waarover moet nagedacht worden. Rust meisje, RUST RUST RUST. En verzorg de blaasjes goed, wissel van handdoeken, was je handen, en RUST.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is best naar je lichaam te luisteren.
als je lichaam zegt het is gedaan, dan is het ook gedaan.
Ik was ook zo maar ben zeer zwaar ziek geweest en heb tussen leven en dood gezweefd. Je kan gaan werken en werken, en maar geld verdienen.
Maar als je ziek wordt kost het je hopen geld. ik werkte vroeger kei veel, klopte wel soms 100 uur op een week, maar met al dat geld verdienen had ik niest aan toen ik ziek was mocht ik alles uitgegeven en kwam ik zelfs te kort. Zorg dus voor jezelf en je lichaam dit is heel belangrijk.
Als je lichaam niet meer mee wilt, sta je veel verder van huis. groetjes Ritchie
Velen denken dat Zona komt door stress maar eigenlijk kom dit door je immuunsysteem.
Zona is eigenlijk een virus die langer in je lichaam zit dan je denkt.

Eerst als kind krijg je waterpokken die virus die waterpokken had veroorzaakt blijft achter in je zenuwen. indien je immuunsysteem zwakker is slaat deze virus toe en veroorzaakt dan Zona.

Normaal krijg je maar 1 keer zona indien je dit toch meerdere keren zou krijgen raad ik aan een bloedafname te doen en te controleren op antistoffen en bloedwaarden.

Vele mensen krijgen ook Zona na een stamceltransplantatie omdat het immuunsysteem erg zwak is en bijna niets herkend. daarom krijgen ze meestal als voorzorg ook de medicatie tegen de Zona.

Zona is erg besmettelijk en raad je aan om thuis te blijven, dit voor jezelf en voor je collega's.
Rusten is de boodschap,

Vele groetjes Ritchie