waarom verrichte de MDL arts na een sigmoïdoscopie nog een rectaal toucher bij mij????

Ik snap dit niet, want het onderzoek was, naar mijn mening, toch voltooid?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Ziekten
1.1K

Antwoorden (4)

Waarschijnlijk omdat 'kijken' niet hetzelfde is als 'voelen'.

Als je het zeker wilt weten vraag je het gewoon aan de arts, die is de enige die het zeker weet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, het onderzoek is pas volledig als alle diagnostische middelen zijn ingezet.

Een scopie (kijken) levert weer andere informatie op dan een toucher. Wat je ziet kun je niet altijd voelen, en wat je voelt kun je niet altijd zien. Beide onderzoeken zijn dus noodzakelijk voor het stellen van de juiste diagnose.

Bovendien is een sigmoidoscopie gericht op het sigmoid (het laatste stuk van de dikke darm), waar een rectaal onderzoek zich richt op de endeldarm, een iets lager gelegen stuk van de darm dus, en eventueel het rectum zelf.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik mis onderbouwing en linkjes, verder goed antwoord! De min is overigens niet van mij ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Sory, Ikie, ik HEB niet voor alles linkjes ; sommige dingen WEET ik gewoon. Ja, vaak uit een boek, eigen ervaring of ervaring uit de omgeving, maar die mag je niet als bron opgeven ;)
Bovendien kun je bij een scopie niet voelen wat de sluitspierspanning is, en je kunt ook niet beoordelen wat er in het laatste deel van het rectum eventueel plaatsvindt. Een rectaal toucher is in principe nooit overbodig.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Voor kijken kan het glijmiddel, dat vaak bij voelen gebruikt wordt, het beeld vertroebelen. Vandaar dat voelen vaak na kijken gedaan wordt bij een onderzoek van onderbuiks- of geslachtsorganen. Als aanvulling op de antwoorden, die er zeer terecht op neerkomen dat kijken en voelen verschillende informatie op kunnen leveren.