Je moet goed opletten wat je eet en drinkt en vooral niet teveel eten en zorgen dat je op gewicht komt of blijft. En natuurlijk kun je beter geen suiker gebruiken. Je zult dus misschien wat vaker nee moeten zeggen op bijv. een feestje.
Ik ervaar zelf verder geen beperkingen van mijn diabetes maar dat kan natuurlijk per persoon verschillen. Je hoeft tegenwoordig geen strikt dieet meer te volgen.

Toegevoegd na 12 minuten:
Suiker is dus niet verboden maar des te minder je gebruikt des te beter, vind ik tenminste, want dan hoef je minder te spuiten of te slikken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Goed dat je dat laatste hebt toegevoegd, want het is juist een groot misverstand dat je als diabetespatiënt geen suiker zou mogen.
Je mag best suiker eten, zolang je daarnaast maar de juist hoeveelheid insuline spuit.
Tegenwoordig zijn er niet veel beperkingen meer, met de nieuwe insulinesoorten (en b.v. ook insulinepompen) kan de werking van de eilandjes van Langerhans (in de alvleesklier) erg goed benaderd worden. Wel is regelmaat nog steeds belangrijk, en een goede zelfdiscipline ook, maar in feite geldt dat voor mensen zonder diabetes ook. Producten met suiker kunnen gewoon gegeten worden, je past je insulinehoeveelheid daarop aan. Het meten van de bloedsuiker is wel een vereiste, maar met nieuwe en snelle meters van tegenwoordig is dat een fluitje van een cent.
(Mijn dochter van 22 heeft al 17 jaar diabetes, en voelt zich in geen enkel opzicht belemmerd!)

Toegevoegd na 1 minuut:
Er is wel verschil in type 1 (insuline-afhankelijk, zoals mijn dochter) en type 2, waarbij vaak tabletten gebruikt worden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De vraag is niet duidelijk, maar ik doe een poging.
voor de een zijn het beperkingen voor de ander niet.
Door ontregelde bloedsuikers (hypoglycemie en hyperglycemie afgewisseld) kan de diabeet zich beroerd voelen.
Daarnaast vraagt diabetes om een gezonde en regelmatige leefstijl. Dat kan een beperking zijn.
Door middel van zelfzorg kun je tegenwoordig goed met diabetes leven: jezelf spuiten, jezelf controleren.
De kans is groter dat de conditie van je bloedvaten achteruitgaat: je gezichtsvermogen, nierwerking, bloedvaten benen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik heb type 1, de grootste beperking vind ik dat de spontaniteit eraf is, je moet altijd je spulletjes bij je hebben (spuiten naalden stripjes dextrose etc etc) en je kan niet spontaan een stuk gaan rennen of even lekker stoeien, dat moet allemaal worden ingecalculeerd. Op zich geen ramp maar lekker spontaan is het dan ook weer niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Eigenlijk zijn er nauwelijks beperkingen bij het hebben van diabetes. En zeker niet als je, zoals ik, een insulinepomp hebt.

Hoogstens moet je oppassen met het gebruik van vetten.. omdat je daardoor extra lang hoge bloedglucosewaarden hebt.

Maar géén vet mag ook weer niet..omdat je je energie voor 30 tot 35% uit vetten moet betrekken. Dus wèl vet gebruiken..maar niet teveel.

Vroeger zeiden de artsen gemakshalve: 'Geen suiker gebruiken'

Maar aangezien brood en b.v aardappelen voor een groot deel uit zetmeel bestaan..èn die zetmeel in je lichaam wordt omgezet in ..suiker, kun je op je klompen aanvoelen dat 'geen suiker gebruiken' feitelijk onzin is.

Bovendien moet ELK mens..dus ook een diabeet zijn/haar energie voor c.a. 50% uit suikers..uit koolhydraten, dus.. halen.

Dus je kunt gewoon suiker gebruiken. Maar er is een maar..

Teveel suiker zorgt ervoor dat je dikker en zwaarder wordt.

Waar het op neerkomt bij diabetes is dus feitelijk.. waar het ook bij 'niet diabeten' op neerkomt..Gewoon gezonde voeding nemen èn..veel bewegen waardoor je je energie intensief gebruikt.

Sedert vele jaren ben ik zelf diabeet en sedert vele jaren geef ik voorlichting ter zake. Dus als je wat meer wilt weten, mail je mij maar gerust.

Groet,

Ton