Als je rookt en op de binnenkant van je wang bijt, als tic zeg maar, ipv nagels bijten, verhoogt dat de kans op kanker?

Een vriendin van me doet dit en dat vraag ik me altijd af als ze er nog een opsteekt!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Ziekten
2.7K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Goeie vraag indd!!
Ik doe namelijk t zelfde ^^

Antwoorden (4)

nee, als je wondjes in je mond hebt en je.rookt dan heb je geen groter risico op kanker dan wanneer je rookt zonder wondjes.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Door het roken heeft ze een verhoogde kans op kanker.Het is niet te zeggen waar die kanker in het lichaam op treedt.Wel is bekend dat mensen die sigaren/pijp rookten (steeds in de mond houden zoals je vroeger zag)vaker kanker kregen in de lip,en mond.Dat vertelde de arts mijn opa die longkanker had,hij rookte ook erg veel.

Toegevoegd na 6 minuten:
Dus de combinatie van roken en op binnenkant wang bijten zal in ieder geval niet goed zijn,maar het is niet te voorspellen of ze op die plek kanker krijgt.Het kan ook dat ze blijft roken de rest van haar leven en geen kanker krijgt.Hierbij denk ik aan de schrijfster van de verhalen van Jip en Janneke (ben haar naam ff kwijt).Maar zij is zoals we weten een uitzondering.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Omdat ik zelf op mijn wang bijt 's nachts heb ik dit een keer opgezocht. Op de plekken waar je bijt kan extra bindweefsel ontstaan. Op een gegeven moment kan dat bindweefsel verkeerd weefsel worden. In combinatie met roken heb je dus wel een verhoogde kans. Beter om het af te leren lijkt me, dat probeer ik ook!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit is niet wetenschappelijk vastgesteld dat je daardoor meer kans kan krijgen op kanker door te bijten op je wang en je daarop rookt.

Uiteraard roken veroorzaakt kanker, 80 % van de rokers zullen ooit te maken krijgen met ziekte, die zullen gaan van bloed en vaatziekte tot hartziekte en in de meeste gevallen kanker. Niet alleen Longkanker en keelkanker krijg je van het roken maar ook leukemie en andere bloedziektes.

Sigaretten bevatten stoffen die zeer kanker verwekkend zijn.
Wat ik nu zeg klinkt misschien hard maar is de waarheid. Eigenlijk is een sigaret roken het zelfde als zelfmoord plegen. Je weet dat het niet goed is en toch doe je het.

Ik zelf ben gestopt met roken op de dag dat ik wist dat ik
doodziek was en dood ging gaan, die dag ben ik toch gestopt en nooit meer herbegonnen, heb moeten vechten om te overleven en een stamceltransplantatie achter de rug nu. Dit wens ik niemand toe.

Zorg voor je lichaam, heel belangrijk want als die zegt het is gedaan , dan is het ook gedaan.

Er zijn verschillende manieren om te stoppen zoals nicotine pleisters , of kauwgommen enz, ook je hebt het elektronisch roken. IK hoop dat je zal stoppen in de toekomst voor het te laat is.

Groeten Ritchie
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor uw openhartige verhaal, couldn't agree more! :-)
Groetjes