hoe kom ik van het brandende gevoel op mijn tong af?

Ik heb sinds een paar weken een branderig gevoel op mijn tong. Soms lijkt mijn lippen ook wat gezwollen. Ik heb vorige week een tongontsteking en daarbij een schimmelinfectie op mijn tong gehad. De schimmel lijkt nu weg (na Daktarin) en uit het bloed prikken is niks gekomen. Ijzer was goed, zo ook vitamine B12. Wat kan dan het brandende gevoel veroorzaken? Het is echt heel hinderlijk en wordt erger gedurende de dag.

Toegevoegd na 10 minuten:
Ik heb er ook een erg droge mond/ tong bij. Tips als kaugom eten en veel drinken werkt wel, maar allemaal maar even

Toegevoegd na 1 uur:
Ik ben niks anders gaan eten/ drinken. Hetzelfde als altijd. Begrijp er niks van

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Ziekten
3.7K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Allergische reactie? Ben je anders gaan eten? Iets nieuws ontdekt dat je erg lekker vindt?
Ritsuka
10 jaar geleden
allergie moest ik ook aan denken

Antwoorden (1)

De schimmel infectie kan nog een van de mogelijke boosdoeners zijn,schimmelinfecties kunnen hardnekkig zijn ook al lijken ze op het eerste zicht verdwenen,maar schijn bedriegd hier vaak.Schimmels hebben vaak een lange nabehandling nodig.Spreek er nog eens met je arts er over of laat je doorverwijzen naar een dermatologe.
De diagnose kan pas gesteld worden door eerst andere aandoeningen die mondklachten veroorzaken uit te sluiten. Indien andere oorzaken zijn uitgesloten, er geen zichtbare afwijkingen van het slijmvlies zijn vastgesteld die kunnen wijzen op een primaire slijmvliesaandoening of een onderliggende systemische aandoening, de patiënt toch klaagt over een branderig gevoel aan beide zijden in de mond en de klachten langer dan zes maanden aanhouden, wordt er gesproken van BMS.

Doordat de oorzaak onduidelijk is, zijn er geen effectieve, op de oorzaak gerichte behandelingsmogelijkheden voor dit syndroom voorhanden. Er is tot nu toe geen bewezen effectieve behandelmethode beschikbaar. In de praktijk komt het vooral neer op een goede uitleg en geruststelling dat er niet sprake is van een kwaadaardige ziekte. Neuropathische pijnmedicatie kan verlichting van de klachten geven. Een recent onderzoek onder BMS-patiënten wijst erop dat antidepressiva en anxiolytica (angstremmers) bij sommige mensen enige verbetering van de klachten kunnen geven. Psychologische ondersteuning en ontspanningstherapie kunnen ook helpen de klachten te reduceren.
fremar