Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat is een CARA-patiënt?

In mijn werkboek (Aardrijkskunde) staat: Auto's, fabrieken en huisverwarming brengen massa's stofdeeltjes en gassen in de lucht. Bij mistig weer zort dit voor SMOG. De bedelaar et de CARA-patiënt hebben bij dergelijk weer problemen. Welke ziekte is dit?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Ziekten
10.7K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (3)

toch handig dat google en wikipedia.

CARA een acroniem voor Chronische Aspecifieke Respiratoire Aandoeningen is een verzamelnaam die werd gebruikt voor langdurige aandoeningen van de luchtwegen zoals astma, chronische bronchitis en longemfyseem. Omdat de verschijnselen van de verschillende aandoeningen veel op elkaar lijken, werd de term CARA gebruikt. Echter, omdat de ziekten een verschillende oorzaak en behandeling hebben, wordt deze verzamelnaam niet meer gebruikt. Tegenwoordig wordt astma apart benoemd en worden chronische bronchitis en longemfyseem samengevat onder de term COPD.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik kende alleen de afkorting en op Wikipedia moet je het lange woord opschrijven... bij mij.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
umm, als je daar CARA intikt krijg je een klein keuzelijstje waarin maar 1 ziektegroep staat bij wikipedia, via google is de eerste daar overigens ook. Ik kende het verder ook niet en kon het ook zo vinden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wie heeft hier nou een - op geplaatst? Soms snap ik er echt geen bal van waar die minnen vandaan komen hoor.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik weet ook niet waar die min vandaan komt, maar als ik me er druk over zou blijven maken, zou ik hier al snel niet meer komen. Ik vind toch echt dat mensen een motivering voor elke min die ze geven zou moeten plaatsen, ga hier binnenkort wel eens een mailtje naar de moderatoren over sturen, overigens heeft het andere antwoord ook een min gekregen. ben dus niet de enige.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Da's gewoon een min-naar. Misschien wel iemand die de pest in heeft dat z/hij zelf niet als eerste antwoord kan geven, je weet het niet.
Het antwoord is gewoon prima, dus het moet wel kinnesinne zijn.
CARA is een verouderde verzamelnaam voor mensen met chronische luchtwegproblemen. Tegenwoordig wordt de term niet meer gebruikt, maar worden de categorieën astma en COPD onderscheiden.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nu weet je wat Cara is, COPD betekend Chronische Obstructieve Pulmonale (D) Ziekte. (Pulmonaal is de longen betreffend)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding