Als je met epilepsie je rijbewijs wilt halen moet eerst je rijgeschiktheid worden beoordeeld. De verklaring rijgeschiktheid vraag je aan met het formulier de zogenoemde 'Eigen verklaring', normaal wordt deze ingevuld wanneer je rijexamen aanvraagt. Als je epilepsie hebt is het echter verstandig om je rijgeschiktheid te laten beoordelen nog voordat je rijlessen gaat nemen. Ook als je behandelend neuroloog van mening is dat je goedgekeurd zal worden!
Als er sprake is van epilepsie zal het CBR je altijd doorverwijzen naar een onafhankelijk neuroloog voor een medische keuring. In de regel moet je 1 jaar aanvalsvrij zijn voordat je mag rijden, met de uitzonderingen daar gelaten.
Hoewel de keuring volgens de regels door een onafhankelijk neuroloog moet worden uitgevoerd, is je eigen neuroloog misschien ook bereid om direct een rapport bij de 'Eigen verklaring' te schrijven. Soms is de keuring via het CBR dan niet meer nodig.
Als je medisch geschikt bevonden bent mag je rijexamen afleggen en bij slagen een rijbewijs ophalen. Wel krijg je een verklaring van geschiktheid met een beperkte geldigheidsduur: eerst voor een periode van 1 jaar, daarna voor 3 jaar, 5 jaar en ten slotte onbeperkt.
fremar
12 jaar geleden
jodyenboyke
12 jaar geleden
+ helaas mag je dus wel autorijden, toch blijft het levensgevaarlijk. De meeste epilepsie-aanvallen komen onaangekondigd en buiten je eigen veiligheid zou je ook de veiligheid van mede weggebruikers in ogenschouw moeten nemen.

Andere antwoorden (1)

Het hangt helemaal af van de frequentie van de aanvallen. Uitgesloten is het echter niet. Voor het klein rijbewijs moet je wel 1 jaar aanvalsvrij zijn geweest.

http://www.epilepsie.nl/leven_met_epilepsie/autorijden/auto