Het syndroom van Susac is een microangiopathy gekenmerkt door encefalopathie, tak netvlies slagader occlusions en verlies van het gehoor. Het wordt veroorzaakt door het immune systeem aanvallend gezond weefsel, en kan tot geestelijke wanorde leiden.

Het Syndroom van Susac wordt genoemd na Dr. John Susac, dat het eerst in 1975 beschreef. De lijders ervaren vaak een persoonlijkheidsverandering en ontwikkelen bizar en paranoïde gedrag. Hun toespraak kan worden beïnvloed, en velen ervaren onverminderde en intense hoofdpijnen en migraines, één of andere vorm van verlies van het gehoor, en geschade visie. Het probleem verbetert zich gewoonlijk, maar dit kan tot vijf jaar vergen. In sommige gevallen, kunnen de onderwerpen verward worden, en geloven zij leven in een tijd van hun geheugen nogmaals.